به چه علت عرق میکنیم ؟

Rate this post

به چه علت عرق میکنیم ؟

عرق‌کردن یا تعریق به تولید کردن مایعی به نام عرق که عمدتاً شامل آب می‌باشد، توسط غدد تعریق در پوست بدن پستانداران را گویند.

عرق
عرق از مواد شیمیایی یا بوداری مانند دی-متیل‌فنول (o-cresol) و تترا-متیل‌فنول (p-cresol)، و همچنین از مقدار کمی اوره تشکیل شده است. عرق از غدد عرق ترشح شده فیبرهای سود و موتور سمپاتیک غدد عرق بیشتر کولینژریک هستند.

کارکرد تعریق
در انسان عرق کردن در درجه اول به عنوان عملی برای تنظیم درجهٔ حرارت بدن است. البته نظریاتی وجود دارد که میگوید اجزای عرق بدن مردان می‌تواند سبب اعمال فرومون گردد. باور عمومی درباره تعریق این است که عرق‌کردن می‌تواند باعث دفع سموم از بدن شود، ولی این باور دارای پشتیبانی علمی نمی‌باشد.
یکی از اعمال مهم پوست تنظیم حرارت می باشد که این عمل توسط تعریق در سطح پوست صورت می گیرد به این معنی که در زمان گرمای زیاد غدد عرق فعال شده و عمل تعریق را انجام میدهند و در نتیجه تبخیر رطوبت سطح پوست ، ایجاد خنکی در سطح بدن می گردد ودرغیر اینصورت اشخاص دچار تب غیر عفونی یا در حقیقت افزایش حرارت ناشی ازاین اختلال میشوند.از سوی دیگروجود تعریق سطح پوست با تنظیم رطوبت پوست در حد عادی، سبب نرمی پوست ودر حقیقت به جلوگیری از خشکی پوست نیزکمک می کند.

عرق کردن همچنین با عصبانیت، حالت تهوع و افزایش دما نیز افزایش می‌یابد. حیواناتی با غدد تعریق کم (به عنوان مثال سگ‌ها) با تبخیر آب از پوشش مرطوب حفره دهان و حلق، به نتایجی مشابه تعریق برای تنظیم دمای بدنشان می‌رسند. در راسته پستانداران نخستین پایه و اسب‌ها عرق کردن مانند انسانها از زیر بغل است. اگرچه عرق کردن در طیف وسیعی از پستانداران یافت میشود،اما تعداد نسبتاً اندکی از پستانداران یافت می‌شوند که مانند انسانها و اسبها برای کاهش دمای بدنشان به این حد از عمل تعریق استفاده کنند.

اگر بدن در طول انجام حرکات ورزشی تعریق نداشته باشد انجام آن حرکات و فعالیتها  بی فایده بوده  و عرق کردن رابطه مستقیم با مقدار کالری مصرفی بدن و موثر بودن حرکات ورزشی دارد.
برای اثبات غلط بودن این باور، علل تعریق و رابطه آن را با حرکات ورزشی مورد بررسی قرار می دهیم. بدن انسان نیز مانند تمامی موتورها عمل می کند و بی وقفه در حال انجام کار است و تولید حرارت می نماید، هر چه ماهیچه ها بیشتر منقبض و منبسط شوند مقدار حرارت تولید شده نیز افزایش می یابد. بنابراین اگر راهی برای خنک شدن بدن وجود نداشته باشد پس از بیست دقیقه بر اثر بالا رفتن درجه حرارت بدنمان از هوش خواهیم رفت.

اولین راه خنک شدن و پایین آمدن دمای بدن ، دفع حرارت از طریق پوست می باشد. روشهای دیگری نیز برای کاهش دمای بدن مانند انتقال حرارت به محیط توسط دوش آب سرد و یا استفاده از کولر و دیگر وسایل خنک کننده وجود دارد اما تعریق راه دیگری است که بدن از آن برای کاهش دمای خود استفاده می نماید، آبی که در خون ما جاری است گرمای بدن را جذب می کند و به شکل عرق توسط غدد زیر پوست در سطح پوست منتشر می کند و باعث خنکی ما می شود.

موقعی که دمای محیط بالا باشد اولین راه خنک شدن بدن تعریق می باشد، واگر محیط مرطوب هم باشد عرق روی پوست نمی تواند تبخیر شود و به شکل قطره های آب از بدن سراریز می شود.
مقدار تعریق افراد بستگی به سن، جنسیت و فیزیک بدن آنها دارد مثلا میزان تعریق بدن زنان از مردان کمتر می باشد و با افزایش سن این میزان کاهش می یابد. اما این تفاوتها بر میزان تعریق به هنگام انجام حرکات ورزشی تاثیر چندانی ندارد و تقریبا برای همه افراد یکسان می باشد.
اگر در محیطهایی که دارای وسایل خنک کننده هستند و یا در فصل سرما ورزش کنیم ، میزان تعریق بدن کاهش می یابد زیرا هوای خنک عرق را به سرعت بخار می کند و این به این معنی نیست که بدن ما مقدار کمتری کالری سوزانده است، بنابراین تعریق معیاری برای سنجش میزان کالری سوزانده شده و موثر بودن تمرینات ورزشی نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!