شکست قابل تعمق بوکس ایران

Rate this post

رقابت های بوکس کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا از چهارم فروردین ماه با حضور 190 بوکسور از 30 کشور در شهر کیانان چین آغاز و عصر شنبه چهارده فروردین ماه با شکست تیم هشت نفره ایران به اتمام رسید .
تیم ملی بوکس ایران برای حضور در این رقابت ها 6 ماه اردوی داخلی را پشت سرگذاشت ، اما به دلیل مشکلات مالی درخواست کادر فنی مبنی بر حضور در ایتالیا ، مجارستان و بلغارستان که میزبان تورنمنت های بین المللی و اردوهای مشترک سطح بالا بودند ، برآورده نشد .
بوکسورهای کشورمان تنها اردویی چند روزه را در اوکراین و آن هم با حریفان درجه چندم این کشور برگزار کردند که در نهایت اردوی فوق نتیجه چندان مطلوبی در راستای آماده سازی تیم ایران نداشت .

بدون تردید رسیدن به هر موفقیت یا روبرو شدن با شکست ، دلایل مختلفی دارد و عوامل گوناگون سبب می شود تا یک تیم ورزشی به نتیجه ای دلخواه دست نیابد که در مورد بوکس ایران این دلایل می بایست با دقت و موشکافی مورد ارزیابی قرار گیرد .
تیم ملی بوکس ایران چند ماه قبل و با ترکیبی جوان در مسابقات آسیایی تایلند به 3 مدال برنز دست یافت تا امیدها برای رسیدن به سهمیه المپیک نیز افزایش یابد ، اما شرایط به گونه ای رقم خورد که در میدان چین بوکسورهای کشورمان بدون موفقیت رینگ مسابقات انتخابی را ترک کردند .

تیم ملی ایران در یکسال اخیر به دو دسته تقسیم شده است که گروهی (سجاد محمدپور ، جاسم دلاوری ، احسان روزبهانی و امین قاسی پور) زیر نظر اکبر احدی برای حضور در لیگ حرفه ای مراحل آماده سازی را طی کردند و باید به این جمع علی مظاهری ملی پوش وزن 91 کیلوگرم ایران که 3 مدال بازی های آسیایی و حضور در المپیک های لندن و پکن را در کارنامه دارد هم اضافه کرد که به نظر می رسد حاضر نشد زیر نظر علیرضا استکی کار کند .
تعدادی دیگر هم ترکیب تیم ملی را تشکیل دادند تا آماده حضور در مسابقات انتخابی المپیک شوند ، همین گروهی که در نهایت با شکست به کار خود پایان داد .
تیم ملی ایران ماه هاست که بدون سرمربی کار خود را دنبال می کند و اصرار مسوولان فدراسیون بر نداشتن سرمربی و فعالیت مربیان زیر نظر مدیر تیم های ملی در نهایت سبب شد که تفکرات متفاوت بر تیم ملی حاکم و در نهایت با باخت همراه شود .

تجربه نشان داده است که در ورزش ایران به طور معمول کار تیمی در کادر فنی با نتایج مثبتی همراه نمی شود و به این مساله باید نا هماهنگی مربیان ایرانی بوکس با یکدیگر را هم اضافه کرد . اکنون نمی توان در این رشته ورزشی چند مربی را یافت که از نظر فنی یکدیگر را قبول داشته باشند .
نداشتن برخورد مناسب مسوولان فدراسیون با حاشیه سازان داخلی یکی از مهمترین عواملی است که در چند سال اخیر سبب شده تا این رشته المپیکی و پرطرفدار از شرایط آرمانی خود دور باشد .

مصاحبه برخی بوکسورها و مربیان بر علیه فدراسیون که بعد از مدتی با آوردن یک دسته گل و جعبه شیرینی به فراموشی سپرده می شود ، آرام آرام در بوکس به یک اپیدمی تبدیل شده است .
سفر جنجال برانگیز و بدون هماهنگی سجاد محرابی و فروتن گل آرا به چین که در نهایت مشخص نشد مسوولان فدراسیون و کادر فنی از آن اطلاع داشته اند یا این دو ملی پوش با تجربه ، شخصا سفر کرده اند ؟ از دیگر مسائلی بود که مسئولان فدراسیون بوکس را در زمانی که باید تمرکز خود را به موفقیت در انتخابی المپیک معطوف می کردند ، با حاشیه های فراوان روبرو ساخت .
در نهایت این دو بوکسور پس از دو ماه به ایران بازگشتند و سجاد محرابی به راحتی بخشیده و عازم مسابقات انتخابی المپیک شد و فروتن گل آرا بوکسور با تجربه ایران که می توانست شانس زیادی برای المپیکی شدن داشته باشد با سلیقه عوامل فنی کنار رفت .
اعزام برخی نفرات از سوی کادر فنی که حتی در قهرمانی کشور به مقام درخور توجهی دست نیافتند به مسابقات و کنار گذاشتن بوکسورهایی که در رقابت های ملی به موفقیت رسیده و یا عضو تیم نیمه حرفه ای بودند نیز از کج سلیقه گی کادر فنی بود که نتیجه آن هم مشخص شد .
در نهایت باید پذیرفت که بوکس ایران ، با بی برنامگی و به دست خود بخت و اقبال را کنار زد تا دست خالی چین را ترک کند و حالا که مسابقات انتخابی المپیک خرداد ماه در سطح جهان و به میزبانی جمهوری آذربایجان برگزار می شود ، جا دارد تا مسوولان فدراسیون بوکس با اتخاذ تصمیماتی صحیح ، پایان دادن به حواشی و اختلاف موجود بین مربیان و بوکسورها ، زمینه را برای کسب سهمیه در باکو فراهم کنند .
هر چند تاکنون احسان روزبهانی موفق به کسب مجوز حضور در المپیک 2016 شده است ، اما بدون تردید توان این رشته بسیار بیشتر از اتکاء کردن به یک مهره است .
شاید بهتر باشد ، رییس با تجربه فدراسیون بوکس بعد از مدتها به حضور افرادی که سالهاست در این رشته ورزشی ایران تلاش می کنند و تفکرات کهنه آنان سودی برای پیشرفت نداشته است ، پایان داده و با بهره بری از تفکرات نفرات جدید و تازه نفس ، کشتی تلاطم زده این رشته بین المللی را به ساحل آرامش برساند .

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!