عوارض جانبی نوشیدنی‌های انرژی زا

Rate this post

مد همیشه جوانان را جذب می‌کند . هر چیزی که در یک بسته بندی شیک عرضه شود ، به سرعت و به طور گسترده مورد توجه جوانان قرار می‌گیرد . این جایی است که نوشیدنی‌های انرژی زا با ارائه یک جایگزین بسیار جدید برای نوشابه های گازدار متداول ، دقیقا به هدف می‌زنند . از ابتدا تا کنون نوشیدنی‌های انرژی زا بسیار پرطرفدار بوده‌اند . از کودکان گرفته تا نوجوانان ، تقریبا همه نوشیدنی‌های انرژی زا را می‌ستایند .

با این‌حال هنگامیکه شما شروع به استفاده از نوشیدنی‌های انرژی زا مانند نوشابه کنید ، باعث نگرانی می‌شود . بسیاری از مردم کودکان شان را از نوشیدن تعداد زیادی قوطی نوشابه انرژی زا منع نمی‌کنند زیرا فکر می‌کنند این یک میل و لذت بی‌ضرر است که به زودی از بین خواهد رفت . آن‌ها به اشتباه فکر می کنند که نوشیدنی‌های انرژی زا مانند سایر نوشابه‌های گازدار هستند . دلیلش این است که نوشیدنی‌های انرژی زا ، مواد تشکیل دهنده بسیار بیشتری دارند که به افزایش انرژی کمک می‌کنند . هنگامیکه در مقادیر محدود از آن‌ها استفاده شود ، خطر زیادی به وجود نمی‌آورند اما هنگامیکه مانند چای یا قهوه از آن‌ها استفاده شود ، عوارض جانبی آن آغاز می‌شود .

برخی از این مواد تشکیل دهنده می توانند مشکلات سلامتی موجود را تشدید کنند یا منجر به ایجاد سایر مشکلات سلامتی شوند . بنابراین به دست آوردن اطلاعات در مورد تمام عوارض جانبی نوشیدنی‌های انرژی زا عاقلانه به نظر می‌رسد .

عوارض جانبی نوشیدنی‌های انرژی زا :

مواد تشکیل دهنده اصلی در نوشابه‌های انرژی زا ، قند و فروکتوز هستند . هنگامیکه این قند ازجریان خون خارج می‌شود می تواند منجر به کاهش ناگهانی در سطوح انرژی شود .
نوشیدنی‌های انرژی زا همچنین حاوی مقدیر بالایی از کافئین هستند در نتیجه می‌توانند باعث مشکلات خواب شوند که در دراز مدت می‌تواند به بی خوابی منجر شود .
از آنجا که کافئین به عنوان یک دیورتیک عمل می‌کند ، می‌تواند باعث کاهش قابل توجه مایعات بدن شود و این امر ممکن است منجر به کم آبی شود .
کافئین بیش از حد نوشیدنی‌های انرژی زا همچنین می‌تواند باعث سرگیجه ، تهوع و تحریک پذیری شود .
نوشیدنی های انرژی زا در برخی افراد می‌تواند باعث عوارض جانبی آلرژیک نیز بشود . این آلرژی‌ها می‌توانند در قالب کهیر ، بثورات ، خارش یا تورم دهان ظاهر شوند . نوشیدنی‌های انرژی زا همچنین می‌توانند باعث سر درد شدید شوند .
نوشیدنی‌های انرژی زا حاوی چندین نوع ویتامین B هستند . هنگامیکه نوشابه‌های انرژی زا در مقادیر زیاد مصرف شوند ، این احتمال وجود دارد که بیش از دوز توصیه شده از این ویتامین‌ها وارد بدن شود . اگر مقدار ویتامین B3 بیشتر از ۳۵ میلی گرم شود ، می‌تواند منجر به سرخ شدن پوست گردد . اگر ویتامین B3 بیشتر از ۳۰۰۰ میلی گرم شود ، به مسمومیت کبدی منجر می‌گردد . اگر مقدار ویتامین B6 بیشتر از ۱۰۰ میلی گرم شود ، می‌تواند باعث ضایعات پوستی یا احساس سوزش شود .
مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های انرژی زا می‌تواند به فشار خون بالا نیز منجر شود . همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد .
نوشیدنی‌های انرژی زا همچنین حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند . این باعث می‌شود که جذب مواد مغذی از روده ها به داخل جریان خون برای بدن ، بسیار دشوار شود . بنابراین نوشیدنی‌های انرژی زای بیش از حد می‌توانند منجر به مشکلات دستگاه گوارش شوند .
یک ماده تشکیل دهنده‌ی دیگر نوشیدنی‌های انرژی زا ، اینوزیتول است و هنگامیکه در مقادیر زیاد مصرف شود می تواند باعث اسهال گردد .
برخی از مطالعات نیز نشان داده‌اند که جینسنگ در نوشابه‌های انرژی زا می‌تواند باعث بی‌خوابی شود . با این حال هیچ مدرک قطعی برای تأیید این مساله وجود ندارد . مقدیر زیاد جینسنگ می‌تواند باعث فشار خون بالا و پایین ، درد سینه و تهوع شود .
نوشیدنی‌های انرژی زا ، کالری بالایی نیز دارند بنابراین همیشه احتمال افزایش وزن وجود دارد و سوزاندن چنین مقادیر زیادی از کالری کار سختی است .

منبع : مجله اینترنتی تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!