فرار از سکته و فشار خون با ورزش

Rate this post

دوری از ورزش به همان اندازه که زیان بار است ، گرایش به آن می تواند بسیار مفید فایده باشد و علاوه بر پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی و مغزی ، خطر ابتلا به بسیاری بیماری‌های دیگر را هم کاهش می‌دهد . بر این اساس با انجام ورزش دائمی در کنار داشتن یک برنامه زندگی منظم با برنامه غذایی حساب شده می توان همیشه سالم زندگی کرد . به گزارش مهر، امروزه ثابت شده تنها کشورهایی می‌توانند به مدال‌های متعدد المپیکی ، جهانی ، قاره ای و بین‌المللی دست یابند که ورزشکاران ، مربیان و مدیران ورزشی آنها از علوم پزشکی – ورزشی به بهترین نحو ممکن استفاده کنند . به خصوص اینکه علم پزشکی ثابت کرده که ورزش به عنوان علمی‌ترین ، ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش برای پیشگیری و درمان انواع بیمار‌های جهان صنعتی امروز مفید است .

بر همین اساس آموزش‌های مدرن علمی برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها ، آسیب‌های ورزشی ، دوپینگ و مکمل‌های مجاز و غیرمجاز ، توانبخشی ، تغذیه و روانشناسی ورزش بسیار ضروری هستند .

دکتر لطفعلی پورکاظمی در کتابی تحت عنوان «ورزش درمان بیماری‌ها» اطلاعات کامل و نوینی را در مورد نقش پزشکی ورزش در پیشگیری و درمان بیماری‌های رایج در جهان امروز ، اختلالات ارتوپدی ، سکته‌های قلبی و مغزی ، بیماری‌های عفونی ، سرطان ، بیماری‌های مغز و اعصاب ، مضرات مواد مخدر ، رژیم‌های غذایی ورزشکاران و ساختار کمیته‌های پزشکی ارائه کرده است .

دوری از ورزش چه عوارضی دارد ؟
در بخشی از این کتاب تاکید شده ورزش به همان اندازه که برای فرد ورزشکار مفید است ، دوری از آن هم عوارضی دارد . ازدیاد بروز سکته‌های قلبی و مغزی ، انسداد عروق کرونر قلبی و نیاز بیشتر به جراحی قلب ، گشادی قلب ، فشارخون بالا ، چاقی ، بیماری‌های تنفسی ، کاهش سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های کبدی ، آرتروز و بیماری‌های ستون مهره‌ها از انواع بیماری هاست که دوری از ورزش میزان ابتلا به آنها را بیشتر می کند .

همچنین کم تحرکی و ورزش نکردن در بسیاری موارد موجب بروز دیسک کمر و گردن ، سنگ کلیه ، کاهش واکنش‌های مغزی ، احساس رخوت و خستگی مزمن و روحیه ضعیف در فعالیت‌های روزمره می‌شود و از همه بدتر اینکه تمایل افراد به استفاده از مواد مخدر و الکل و مصرف بیشتر داروهای روانگردان را هم بیشتر می کند . کاهش ذخایر کلسیم و فسفر بدن ، اختلالات پوستی و کاهش غلظت خون هم از دیگر عوارض ورزش نکردن است .

با ورزش از سکته دورتر شوید
ازدیاد چربی خون و به ویژه کلسترول ، چاقی و کم تحرکی ، استرس ، ژنتیک ( استعداد ارثی ) ، سیگار ، مواد مخدر و الکل از عواملی است که موجب بروز سکته قلبی می‌شود این در حالی است که بهترین روش برای پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی و مغزی ورزش است . علم پزشکی مدرن در تحقیقات جدید ثابت کرده است که با انجام فعالیت‌های ورزشی منظم و مداوم همراه با رژیم غذایی مناسب می‌توان از بسته شدن رگ‌های قلبی و مغزی جلوگیری کرد و از بروز سکته‌های حاد قلبی و مغزی که نتیجه اش مرگ آنی یا فلج شدن بدن است ، پیشگیری کرد .

بر این اساس اگر روزانه به مدت نیم ساعت پیاده روی یا آرام دویدن و نرمش‌های سبک روزمره در برنامه زندگی روزمره افراد قرار بگیرد و همزمان از مصرف بی‌رویه برخی غذاها پرهیز کنند ، هرگز به سکته قلبی دچار نمی‌شوند . فشار خون که دشمن آرام و کشنده بیصدا نام گرفته است ، یکی از بیماری‌های شایع در ایران است که عوارض زیادی همچون عوارض قلبی و عروقی ، عصبی و مغزی ، جسمی و کلیوی را موجب می‌شود . برای پیشگیری از بیماری فشارخون باید از چاقی جلوگیری کرد . البته علاوه بر کنترل اضافه وزن ، محدود کردن نمک و غذاهای چرب و گوشتی همواره ضرورت دارد . با همه اینها افرادی که از سنین نوجوانی و جوانی به ورزش‌های منظم ادامه دهند هرگز بیماری فشارخون نمی‌گیرند .

غذاهای مجاز و غیر مجاز
همچنین تاکید شده است که انواع میوه‌ها و سبزی‌ها ، ماهی ، مرغ ، حبوبات ، غلات ، روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون ، ذرت ، بادام زمینی ، اغذیه آب پز و پختنی ، لبنیات کم چرب یا بدون چربی برای حفظ سلامت قلب و مغز مفید است و باید به اندازه کافی در سبد غذایی روزانه قرار بگیرند . به همان میزان استفاده بیش از اندازه نمک ، گوشت قرمز ، اغذیه سرخ شده و پرچرب ، پیتزا ، همبرگر ، سوسیس ، کالباس ، لبنیات چرب و روغن‌های حیوانی باید کاهش داده شود چون بیماری‌های قلبی و فشارخون و چربی بالا در نتیجه استفاده مداوم این دسته از غذاها ایجاد می‌شود که همگی برای قلب و مغز غیرمجاز هستند .

بخندید تا سکته نکنید
استرس‌های روزمره نیز می‌توانند از طریق ازدیاد فشارخون عاملی برای سکته باشند در نتیجه در طول شبانه روز به رغم مشکلات فردی و اجتماعی ، بایستی شاداب و خندان بود تا تنش‌های زندگی سبب مرگ آنی یا سکته نشود .

سیگار ، الکل و مواد مخدر هرگز
مصرف سیگار و الکل و مواد مخدر هم می‌توانند سبب بسته شدن رگ‌های قلبی و مغزی شوند و هم اختلالات کبدی ، کلیوی ، گوارشی ، ریوی و مغزی ایجاد کنند و توسط سکته عاملی برای فلج شدن اعضای بدن می‌شوند . برای مبتلا نشدن به سکته قلبی باید این موارد را به طور کامل در نظر گرفت یعنی از غذاهایی استفاده شود که پرچرب نباشند و هر ۶ ماه با آزمایش ، چربی خون را کنترل کرد . بنابراین هرگز سیگار نکشیم و ورزش را فراموش نکنیم . افرادی که ورزش مداوم و یکنواخت می‌کنند هرگز سکته نمی‌کنند .

دخانیات یکی از علل اصلی سکته‌های قلبی و مغزی است زیرا ذرات نیکوتین سیگار به چربی‌های خون از نوع کلسترول و تری‌گلیسیرید متصل می‌شوند و در داخل رگ‌های کرونر قلب رسوب می‌کنند و آنها را می‌بندند . در نتیجه لخته بسته شده سبب سکته قلبی می‌شود و فرد را از پای در می‌آورد . چراکه نیکوتین بر خاصیت چسبندگی و لخته سازی پلاکت‌های خونی می‌افزاید .

افراد قندی و فشارخونی توجه کنند
افرادی که بیماری قند دارند باید بیشتر از سایر افراد دقت کنند و از طریق ورزش ، رژیم غذایی و احتمالاً مصرف دارو ، اجازه ندهند بیماری قندشان تشدید شود . مرض قند یا همان دیابت را می‌توان طوری کنترل کرد که نتواند حتی یک روز از عمر انسان بکاهد . فشارخون بالا می‌تواند در طولانی مدت و درصورتی که رعایت نشود و فرد تحت درمان نباشد سبب گشادی قلب و سکته قلبی شود . از این رو ، افرادی که فشارخون بالا دارند باید در مصرف نمک بسیار احتیاط کنند و معاینات کلینیکی را به طور مرتب انجام دهند و از ازدیاد چربی خون غافل نمانند چراکه این دو در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند .

علاوه بر این فشارهای روحی روزمره و استرس‌های مکرر می‌تواند یکی از علت‌های دیگر سکته قلبی باشد زیرا وقتی که فرد همیشه در معرض مشکلات روحی و تنش‌های عصبی و کاری باشد ، از طریق ترشح برخی هورمون‌ها در بدن ، فشارخون او بی‌ثبات می‌شود و اسپاسم عروقی رخ می‌دهد و سبب می‌شود تا فرد بسیار مستعد به سکته قلبی شود و اگر فردی که فشارخون دارد یا سیگاری است ، استرس زیاد نیز داشته باشد بسیار بیشتر در معرض اختلالات قلبی و در نهایت سکته قلبی است .

یک نتیجه ، یک عمر زندگی
داشتن یک برنامه زندگی به‌ طور منظم و حساب شده برای سلامتی افراد بسیار مهم است . فردی که از نظر غذایی مواد لازم و ضروری را رعایت می‌کند و پرخوری و زیاده روی نمی‌کند ، به ورزش و تمرینات بدنی می‌پردازد ، از هوای سرشار از اکسیژن پارک‌ها یا مناطق جنگلی بهره می‌‌برد و زندگی را سخت نمی‌گیرد هرگز دلیلی ندارد که سکته قلبی کند و به فلج مغزی و مشکلات طبی دچار شود. پس منظم و شاد باشیم و ورزش کنیم تا همواره سالم و موفق زندگی کنیم .

منبع : پارسی طب

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!