معرفی رشته ووشو

Rate this post

ووشو (به زبان چینی : 武術 – پین یین : wǔshù) یک هنر رزمی باستانی چینی است که با نام های کونگ فو ، گونگ فو و سی ام ای نیز شناخته می شود .

تاریخچه و معرفی رشته ووشو
ووشو از کهن ترین هنرهای رزمی است که برای اولین بار در معبد شایولین تنها به افراد خاصی تدریس می شده ، قدمت ووشو در کشور چین به زمان های بسیار دور که اولین صورت های اجتماعات بشری در جوامع اولیه به وجود آمدند ، باز می گردد . در آن زمان به منظور حفظ سلامتی ، درمان بیماری ها ، افزایش بنیه جسمانی ، طول عمر و تعلیم مهارت های نظامی به افراد جامعه ، حرکاتی ابداع گردید که گسترش آن در طول دوره های مختلف به ورزش ووشوی امروزی بدل شده است . پس از انقلاب کمونیستی چین در ۱۹۴۹ این ورزش تحول یافت و دولت چین کلاس های آموزشی ، کمربند و فنون جدید را به این ورزش رزمی اضافه کرد . ووشو امروزه یک ورزش بین‌المللی است که زیر نظر فدراسیون بین‌المللی ووشو اداره می‌شود . مسابقات قهرمانی جهان این رشته از سال ۱۹۹۱ هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و همچنین از ۱۹۹۰ در برنامه ی بازی‌های آسیایی قرار گرفته‌ است .

سبک‌ها
سه سبک اصلی ووشو چانگ چوان ، نان چوان و تای چی چوان هستند . درمسابقات بین‌المللی فرم های استاندارد و حرفه‌ای ازاین سبک ها اجرا می شود .
چانگ چوان شامل سبک‌های شمالی کونگ‌فو می‌شود . واژه چانگ چوان به معنی مشت بلند می‌باشد . در این سبک از حرکات با دستان و پاهای کشیده و حرکات زیبای آکروباتیک استفاده می‌شود .
نان چوان به معنی تحت‌اللفظی مشت کوتاه شامل سبک‌های جنوبی کونگ‌فو می‌شود و بیشترحرکات آن انفجاری و با سرعت است و نمایانگر درگیری های نزدیک می‌باشد .

تای چی چوان سبکی است که بر پایه انرژی بنا شده است و به تقویت بدن هم از نظر جسمی وهم از نظرروحی می‌پردازد . در این سبک حرکات آرام همراه با تنفس اصولی انرژی بدن را تنظیم می‌کند . این سبک به داشتن خصیصه مدیتیشن در حرکت معروف است . مسابقات ووشو در دو بخش نمایشی (تالو) و مبارزه ی فول کنتاکت (سانشو یا ساندا) برگزار می‌شود .

تالو از فرم‌های رزمی تشکیل می‌شود که معمولاً مقامات منتخب دولت چین آن‌ها را بر اساس فرم‌های سنتی هنرهای رزمی چینی ابداع کرده‌اند و انواع استقرارها ، لگدها ، مشت‌ها ، حرکات تعادلی ، پرش‌ها ، فنون جارویی و فنون پرتابی در آن‌ها گنجانده شده‌ است . سان‌دا یا سان‌شو نیز یک یک روش مبارزه ی فول کنتاکت است که بر اساس تکنیک‌های سبک‌های مختلف هنرهای رزمی چینی و کُشتی‌های سنتی چینی مانند شوای چیائو طراحی شده و شباهت زیادی به مبارزات کیک‌بوکسینگ و موای تای دارد ، اما فنون گلاویزیِ بیشتری در آن دیده می‌شود . این مسابقات بر روی سکو برگزار می‌شود . مسابقات تالو و سانشو معمولاً در کنار هم برگزار می‌شوند .

ووشو در المپیک
فدراسیون بین‌المللی ووشو تلاش ناموفقی برای حضور این ورزش در المپیک ۲۰۰۸ پکن داشت . البته کمیته بین‌المللی المپیک به چین اجازه داد تا مسابقات ووشو پکن ۲۰۰۸ را همزمان با المپیک پکن برگزار کند اما این مسابقان در زمره ی مسابقات رسمی یا حتی نمایشی المپیک قرار نمی‌گرفتند .

کمیته بین‌المللی المپیک همچنین در سال ۲۰۱۱ ووشو را به عنوان یکی از هشت رشته ورزشی انتخاب کرد که در صورت حذف کشتی کاندیدای حضور در المپیک ۲۰۲۰ خواهند بود . ورزش‌های کاراته ، اسکیت ، سافت‌بال ، بیسبال ، صخره‌نوردی ، اسکواش ، موج‌سواری دیگر کاندیداهای حضور در این المپیک هستند . مسابقات المپیک با حداکثر ۲۸ رشته ورزشی برگزار می‌شود و در صورت قطعی شدن حذف ورزش کشتی امکان حضور یک رشته دیگر به جای آن فراهم خواهد شد . اما در سال ۲۰۱۳ کمیته‌بین‌المللی المپیک تصمیم به ابقای کشتی گرفت و در نتیجه ووشو و هیچ یک از رشته‌های دیگر به این المپیک اضافه نشدند .

منبع : ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!