معرفی رشته کیک‌ بوکسینگ

کیک بوکسینگ ترکیبی از رشته‌های رزمی موی تای ، کاراته و بوکس است . کیک بوکسینگ ورزشی رزمی می‌باشد که تنها سی سال از تولد آن می‌گذرد . در کیک بوکسینگ ضربات دست ، پا ، زانو ، آرنج و گرفتن همدیگر آزاد می باشد . ولی زدن حریفی که بر روی زمین افتاده ممنوع است . به طورکلی هدف از تمرینات کیک بوکسینگ دفاع از خود ، به دست آوردن آمادگی جسمانی و هم چنین به عنوان ورزش رزمی می‌باشد.

تاریخچه و معرفی رشته کیک‌ بوکسینگ
ریشه ی اصلی کیک بوکسینگ به ۲۰۰۰ سال پیش در آسیا بر می‌گردد . کیک بوکسینگ ژاپنی در دهه ی ۱۹۶۰ میلادی ایجاد و رقابت های آن از همان دهه شروع شد . بنیان گذاران آن اوسامو ناگوچی و تاتسو یامادا می‌باشند . کیک بوکسینگ آمریکایی در دهه ۱۹۷۰ میلادی به وجود آمد . کیک بوکسینگ آمریکایی نیز در دهه هفتاد میلادی به وجود آمد . بنیان‌گذاران کیک بوکسینگ در غرب «جو لوئیس» ، «بیل والاس» ، «جف اسمیت» و «جری بیزلی» می‌باشند . کیک بوکسینگ را می‌توان ورزش رزمی تلفیقی دانست که درآن از روش‌های رشته‌های مختلف رزمی استفاده شده‌است .

نام گذاری
اصطلاح کیک بوکسینگ به وسیله اوسامو ناگوچی ژاپنی برای نام گذاری رشته‌ای رزمی که از موی تای و کاراته الهام گرفته شده بود استفاده شد . او این رشته را در سال ۱۹۵۸ معرفی کرد . کیک بوکسینگ در واقع از دو قسمت (کیک = ضربه پا) و (بوکسینگ = مشت زدن) تشکیل شده که تکنیک‌های اصلی آن هم در مشت و ضربه پا می باشند .

روش مبارزه
مسابقات در یک زمین مربع شکل ۱۶ تا ۲۰ فوتی که با طناب محصور شده برگزار می‌گردد . زمان مسابقه معمولا” سه راند سه دقیقه ای می باشد ، که ورزشکاران بین هر راند یک دقیقه استراحت می‌کنند . هر مسابقه توسط یک داور و یک پزشک کنترل می‌شود . و در هر راند سه قاضی به مبارزان امتیاز می‌دهند .

کیک بوکسینگ مانند تمام رشته‌های رزمی دارای کمربند و دان می‌باشد . این ورزش داخل رینگ برگزار می‌شود و گرفتن حریف در مسابقه خطا است و اگر در طول مسابقه بیش از سه خطا داشته باشی بازنده اعلام می‌شوی . در مسابقه یک داور وسط وجود دارد و سه داور کنار و یک قاضی وجود دارد . در بعضی از مسابقات که سطح آن پایین است زمان مسابقه ۲ راند ۲ دقیقه ای است . به افرادی که در مبارزات کیک بوکسینگ شرکت می‌کنند فایتر می‌گویند .

ضربات مشت به سر حریف دارای ۱ امتیاز و ضربات پا به سر دارای ۲ امتیاز می باشد . هم چنین ضربات پایی که به صورت چرخشی اجرا شوند و به سر حریف اصابت کنند ۳ امتیاز دارند . اجرای ضربات چرخشی معمولاً توانایی زیادی می خواهد و در واقع یک نوع حرکت ریسکی است ، به همین دلیل این گونه ضربه‌ها کمتر اجرا می‌شود.

کیـک بوکسینگ در ایران
کیک بوکسینگ در ایران در سال ۱۳۷۴ توسط حسین پرهیزکاری دکتر علی حق‌شناس نصرالله شهسواری و مهرداد شـرقی پایه گذاری و به جامــعه ورزش‌های رزمی ایران معرفی گردید .

این افراد در آن سال با تأسیس «سازمان کیک بوکسینگ کشور» اولین نماینده ی سازمان جهانی کیک بوکسینگ در ایران ، گام‌های مهم و اساسی را در گسترش کیک بوکسینگ در کشور و آشنایی نسل جوان آن روز با این ورزش برداشتند ، که ثمره آن را سال‌ها بعد و با گرایش رزمی‌کاران کشورمان به این رشته و افتخار آفرینی آنان در میادین بین‌المللی شاهد هستیم .

چند سال پس از آن و با آموزش و تربیت هنرجویان و سپس مربیان کیک بوکسینگ به دست این چهار نفر و شناخت کامل رزمی‌کاران با این رشته ورزشی توسط «سازمان کیک بوکسینگ کشور» ، در اوایل دهه هشتاد خورشیدی چند سبک از فول کنتاکت عمدتاً با نگرش آمریکایی (کیک بوکسینگ) در ایران از سوی فدراسیون‌های ورزش‌های رزمی کشور و سازمان تربیت بدنی به رسمیت شناخته شدند و فعالیت خود را آغاز نمودند .

منبع : ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!