نکاتی درمورد انتخاب یک سبک رزمی مناسب

Rate this post

نکاتی درمورد انتخاب یک سبک رزمی مناسب

اکثر مردم به علت نداشتن اطلاعات کافی  رشته رزمی اشتباه انتخاب می‌کنند و به خواسته خود نمی‌رسند علت این انتخاب اشتباه  گسترش یک سری از ورزش های رزمی خاص بین افراد جامعه است به طور مثال اکثر مردم به همه ورزش های رزمی می‌گویند کاراته !پس اول بایدورزش های رزمی را بشناسیم  وتصمیم بگیرید ؛ اگر پسرتان از ورزش های زرمی خوشش می آید و هر روز از شما میخواهد که اسم او را در یکی از کلاس های رزمی بنویسید مجبور نیستید حتمآ به باشگاه محلتان بروید و از بین لیست های ناقص  یکی را انتخاب کرده و ازتجربه دیگران استفاده نکنید ؛ هیچ ورزش رزمی ای برای کودکان زیر ۱۲ سال خوب نیست هم از نظر روان شناسی و هم از نظر نوع ورزش ؛ علایق کودکان در این دوران خام است و شما به راحتی می‌توانید با شناساندن چند شخصیت محبوب و نشان دادن چند فیلم به فرزندتان او را علاقمند به ژیمناستیک کنید که چند  برابر برایش مفید تر است

یکی از راه های بسیار مناسب برای تصمیم گیری  درست و منطقیه

علت تصمیم به یادگیری یک ورزش رزمی گرفته ام؟

اول  هدفتان از یادگیری یک ورزش رزمی کدامیک از گزینه های زیره ؟

می‌خواهم تندرست و سلامت باشم : اگر صرفآ بخاطر سلامتی و اینکه ورزش کنید می‌خواهید فنون رزمی را بیاموزید انتخاب کاملآ غلطی کرده‌ اید زیرا تمام ورزش های رزمی خطرناک هستند و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری در حین یادگیری آنها ببینید. می‌توانید از ورزش های بسیار خوب دیگری مثل شنا ؛ تنیس ؛ یوگا ؛ فوتبال ؛ بسکتبال و… لذت ببرید.

می‌خواهم در مسابقات شرکت کنم : ممکن است شما از یک ورزش رزمی خاص مثل تکواندو خوشتان بیاید و بخواهید آن را یاد بگیرید و در مسابقاتش شرکت کنید و مقام کسب کنید ؛ یعنی تکواندو را به خاطر تکواندو دوست دارید و به آن مثل سایر ورزش ها نگاه می‌کنید. در چنین شرایطی باید ببینید که از کدام رشته بیشتر خوشتان می‌آید و همان را دنبال کنید فقط توجه کنید تحت نظر مربی های خوب و با رعایت نکات ایمنی این کار را انجام دهید.

می‌خواهم بتوانم از خودم دفاع کنم :‌ اگر می‌خواهید با یاد گرفتن ورزش رزمی بتوانید از خودتان و دیگران دفاع کنید باید تصمیم دقیق و ظریفی بگیرید. شما می‌خواهید یاد بگیرید که کتک نخورید ! چون اگر کتک بخورید ممکنه خیلی چیزها از جمله سلامتی خودتان را از دست بدهید ؛ و نکته اصلی اینجاست که اکثر افراد در راه یادگیری کتک نخوردن و صدمه ندیدن به اندازه یک عمر کتک می‌خورند و صدمه می‌بینند. یعنی طرف ۵ سال یک ورزش رزمی رو کار می‌کنه ؛ ۳ روز در هفته حسابی کتک می‌خوره که اگر یک شب با کسی دعواش شد کتک نخوره ! خوب عاقلانه تر نیست که وقتی که در آن چند سال می‌خواهید بگذارید را به کارهای مهم تر اختصاص دهید و همان یک شب را کتک بخورید؟

پس باید رشته ای را انتخاب کنید که
در آن خبری از کتک خوردن و صدمه دیدن نباشد : هر چند هیچ ورزش رزمی نیست که در آن به هیچ وجه خبری از کتک خوردن و صدمه دیدن نباشد چون کتک خوردن و کتک زدن بخشی از رزم است ولی رشته هایی که این درصد در آنها کم است زیادند

اصول مبارزه آن منطقی باشد : در اکثر رشته ها هر کی سرعت ؛ قدرت و آمادگی جسمانی بالاتری داشته باشد برنده است و این دقیقآ چیزی است که شما نمی‌خواهید. مثلآ در بعضی از رشته ها یک سری حرکات غیر منطقی رو به شاگرد تحمیل می‌کنند مثلآ با دست خالی مستقیمآ جلوی یک ضربه با میله آهنی می‌ایستند؛ این ضربات و فنون به هیچ وجه در خیابان قابل استفاده نیست چون هر آدم عاقلی این رو میدونه که آهن از استخوان دست شما سخت تر است ؛ حتی اگر این حرکات در کوتاه مدت جواب بدهند در دراز مدت مایه آسیب و دردسر شما خواهند شد ؛ فکر می‌کنید در ۵۰ سالگی بتوانید استخوان دستتان را در مقابل میله آهنی قرار دهید؟ یا مثلآ رشته هایی که ضرباتی دارند که نیاز به گرم کردن بدن و یا فضای زیاد است ؛ تصور کنید ساعت ۲ شب از خواب بیدار می‌شوید و با دزد هایی که توی خونتون هستند درگیر می‌شوید آیا می‌توانید ضربات چرخشی پاییBox که در باشگاه به چه قشنگی اجرا می‌کردید را بزنید؟ یا می‌خواهید از آنها خواهش کنید یک ربع به شما وقت بدهند تا بدنتان را گرم کنید؟

فضای مبارزه آن محدود نباشد : این یعنی اگر مشت زن خوبی در رینگ هستید به هیچ وجه دلیل نمی‌شود که در خیابان کتک نخورید ؛ قواعد مبارزه در رینگ و باشگاه با خیابان کاملآ متفاوت است شما در باشگاه آماده مبارزه هستید ؛ بدنتان را گرم کرده اید ؛ می دانید حریفتان هم از قواعد خاصی پیروی می‌کند مثلآ به سر شما ضربه نمی‌زند ؛ از وسایل ایمنی استفاده می‌کنید و… این شرطی شدن نسبت به شرایطی خاص مثلآ ضربه نزدن به نقاط حساس و… باعث می‌شود بعد از سالها تمرین در باشگاه در خیابان کاملآ دست و پای خودتان را گم کنید و از یک فرد معمولی کتک بخورید ؛ و حس چنین حالتی واقعآ ناراحت کننده است. بعد از چندین سال تمرین رزم و دعوا یک شبه از یک فرد عادی کتک بخورید ؛ ناراحت کننده نیست؟
علت این موضوع فقط انتخاب غلط شماست ؛ اگر بخاطر سلامتی و کسب مقام رزمی کار کرده اید که اصلآ نباید انتظار داشته باشید که کتک نخورید اگر هم برای دفاع از خود کار کرده اید انتخاب غلطی کرده بودید که با دیدن شرایط متفاوت و حرکات پیش بینی نشده طرف در خیابان دستپاچه شدید. در واقع شما اصلآ فنون مبارزه خیابانی را تمرین نکرده بودید بلکه فقط ادای آن را در آورده بودید.

پس گول هیچ کدام از این سی دی ها ؛ کتاب ها و باشگاه هایی که ادعا می‌کنند دفاع شخصی و مبارزه خیابانی را ظرف یک ماه ؛ ۲۴ ساعت ؛ ۲۰ روز و… به شما یاد می‌دهند نخورید زیرا این کار به هیچ وجه عملی نیست !

فرض کنید شما الفبا و خواندن نوشتن نمی‌دانید ؛ من ادعا می‌کنم خواندن یک کتاب ۵۰ صفحه ای را ظرف یک ماه به شما یاد بدهم ؛ ولی فقط همان کتاب ! در واقع به مرور زمان شما از شکل و شمایل حروف و بخاطر تکرار محتوای هر صفحه آن کتاب را حفظ می‌شوید ولی به هیچ وجه خواندن یاد نگرفته اید ! اگر کتاب را عوض کنند شما نمی‌توانید هیچ چیزی بخوانید.
این دقیقآ همان کاری است که این کتاب ها و سی دی ها انجام می‌دهند یعنی شما در فضای خانه یا باشگاه در آرامش کامل با دوستتان انواع ضربه ها و دفاع ها را تمرین می‌کنید و می‌بینید همه آنها به خوبی اجرا می‌شوند و فکر می‌کنید که مبارزه را یاد گرفته اید و دچار اعتماد به نفس کاذب می‌شوید ولی وقتی واقعآ یک شب در یک کوچه تاریک با صدای خشن و برق چاقوی یک مزاحم روبرو می‌شوید حتی اسمتان را هم فراموش می‌کنید چه برسد به فنون نوشته شده در یک کتاب !

ولی اگر راه مبارزه را به درستی فرابگیرید مبارزه به بخشی از غریزه بدن شما تبدیل می‌شود و حتی اگر نصفه شب چشمتان را باز کنید و ببینید کسی می‌خواهد شما را خفه کند می‌توانید از خودتان دفاع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!