هنر رزمی هالا

هنر رزمی هالا

هنر رزمی هالا یک ورزش رزمی ایرانی می باشد که توسط استاد اسماعیل ملک جهانی (که در زمان ایجاد سبک تنها 19 سال داشند ) بنیان گذاری شده است.
این سبک رزمی از سال ۱۳۵۹ و در شهر تبریز حیات خود را آغاز نموده است و در سال ۱۳۷۹ توسط فدراسیون ورزشهای رزمی به رسمیت شناخته شده است.
لباسهای این سبک رزمی به رنگ سیاه می باشد – شبیه لباسهای کونگ فو توآ – با این فرق که نوارهای آبی در قسمت ساق پا و مچ دست و جلوی آن وجود دارد.
مرکز اصلی این سبک در شهر تبریز می باشد ولی این سبک در اقسا نقاط ایران دارای باشگاههای رزمی می باشد (در شهرهایی ماننده اصفهان و کرج و ارومیه و اهر و … ) و عده ای شاگردان این سبک باشگاههایی را در سایر کشورهای جهان افتتاح نموده اند.

ویژگی های رزمی سبک هالا

نرمش ها و شیوه های تمرینی :

این سبک رزمی دارای نرمش های ویژه و منحصر بفردی می باشد که باعث افزایش فوق العاده نرمیت و قدرت پا می شود و هنرجویان این سبک به داشتن انعطاف بدنی فوق العاده و زدن ضربات پای عالی و حرکات پرنده ای و نمایشی زیبا و انجام حرکات سخت تعادلی معروف می باشند.

درجه بندی هنرجویان و موارد آموزشی :

به هنرجویان این سبک تا خط ۴ (شال بند سیاه یک ستاره) فرم های ترکیبی دست و پا و فرم های مبارزه نمایشی انفرادی و دو نفره و فرم های شکستن اجسام سخت و فرم های دفاع شخصی آموزش داده می شود و در کنار این فرم انواع ضربات دست و پا و حرکات پرنده ای و ژیمناستیک و بدنسازی رزمی آموزش داده می شود. و بعد از خط 4 انواع سلاح های سرد از قبیل چوب و نانچکو دو تکه ای و سه تکه ای و سای و تونفا و شمشیر و چاقو و ستاره و … فرم های آنها تا شالبند سیاه 5 ستاره آموزش داده می شود.

درجات نهایی :

مراحل نهایی و درجات پایانی این سبک شامل لباس آبی و شالبند سرخ می باشد که گرفتن آنها مستلزم استادی کامل در ورزشهای رزمی و داشتن مهارت های ویژه می باشد که تاکنون بجز استاد اسماعیل ملک جهانی کسی موفق به گرفتن شالبند سرخ نشده است و هم اکنون بالاترین درجه ای که یکی از شاگردان استاد بدست آورده است شالبند سیاه 5 ستاره می باشد که مربوط به استاد مسعود ملک جهانی می باشد که برادر استاد اسماعیل ملک جهانی می باشند.

مسابقات سبک هالا

مبارزه :

مسابقات مبارزه ای هالا به دو روش برگزار می شود :1. مسابقات نیمه آزاد هالا یا بزوخوم : کلیه ضربات پا در این مسابقه به تمام نقاط بدن (بجز نقاط حساس مثل کشاله ران) آزاد می باشد و ضربات دست از گردن به پایین مجاز می باشد و کلیه فنون درگیری و دفاع شخصی و گرفتن حریف نیز آزاد می باشد اما این فنون گرفتن باید در ظرف 3 ثانیه اجرا گردند .در این مسابقات از وسایل ایمنی مثل کلاه و ساق بند و رو پابند و لثه بند و دست کش سبک با انگشتان باز استفاده می شود. و این مسابقات معمولا در سه راند ۲ دقیقه ای یا 2.5 دقیقه ای اجرا می گردد.2. مسابقات آزاد (داخل رینگ) هالا یا فول بزوخم : این مسابقات همانند مسابقات نیمه آزاد می باشد با این فرق که از دست کش های بوکس استفاده می شود و ضربات دست به صورت آزاد می باشد و این مسابقات در داخل رینگ برگزار می گردد.

سایر مسابقات :

این سبک دارای مسابقاتی در اجرای فرم ها و مسابقات فنون نمایشی و حرکات تعادلی و قدرتی و حرکات پرنده ای و … می باشد.

چگونگی پیدایش این سبک :

استاد اسماعیل ملک جهانی پس از آنکه در سن ۱۸ سالگی پس از انجام تمرینات سخت و شبانه روزی به مقام استادی در ورزشهای رزمی نائل میشود و دارای مهارت های فوق العاده رزمی می گردد شروع به مطالعه و تحقیق در انواع سبک های رزمی و شیوه های تمرینی می نماید و بهترین ضربات و شیوه های تمرینی را گلچین نموده و همراه با تمرینات و فرم های ابداعی خود با نام هنر رزمی هالا به جامعه رزمی ایران عرضه می دارد. و بدین ترتیب هنر رزمی هالا در سال ۱۳۵۹ هجری شمسی و در حالی که استاد فقط ۱۹ سال داشتند حیات خود را آغاز نمود.

معنی کلمه هالا چیست؟

کلمه ” ها ” در زبان سانسکریت که زبان قدیم ایران باستان می باشد به معنی خورشید می باشد و کلمه ” لا ” در زبان عربی به معنای الله می باشد بنابراین هالا به معنای خورشید یکتاپرستی می باشد و نشانگر هویت ایرانی – اسلامی این سبک می باشد.لازم به ذکر است که اسامی ضربات و فرم های این سبک نیز به زبان سانسکریت می باشد که حاصل تلاش استاد اسماعیل ملک جهانی و کاوش وی در این زبان ایران باستان می باشد.

منبع مقاله : رزمیکار

 

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!