چگونگی اعتیاد به ورزش و راه های تشخیص

Rate this post

چگونگی اعتیاد به ورزش و راه های تشخیص

بر اساس تحقیقات فروشگاه اینترنتی رزمی تک رزم، اعتیاد به ورزش مسئله ای بسیار نادر است اما واقعیت دارد. به ازای هر شخصی که بیش از اندازه ورزش می کند، صدها انسان وجود دارند که اصلاً ورزش نمی کنند که معمولاً  افرادی زندگی خوب و سلامت تـری خواهـنـد داشت که به تناسب ورزش کنند.

محققان برای این مورد، خانواده ۱۵۰۰ نفری یک بـاشگاه دونـدگـی را مـورد تحقیق قرار دادند. اکثریت قریب به اتفاق این خانواده ها بیان کردند که آنها فکر می کنند ورزش چیز خوبی است و تنها ۵ درصد آنها اعلام کردند که دویدن برای آنها مشکل ساز و سخت بوده است.

سال ها قبل، فیزیولوژیست های ورزش تصور می کردند امکان دارد که ورزشکاران به ورزش کردن معتاد شوند، درست مثل اعتیاد به مورفین و مواد مخدر. ورزش شدید سبب افزایش مقدار اندورفین در بدن می شود. نام اندورفین ترکیبی از واژه درونی، و مورفین است و این مواد شیمیایی با گیرنده های مشابه مواد مخدر عمل می کنند. اندورفین بدن با فعالیت فیزیکی خیلی زیاد افزایش می یابد. دانشمندان خیال می کردند که این می تواند همان دلیل اعتیاد افراد به ورزش شود.

بیشتر تمرینات ورزشی شدید سبب افزایش اندورفین می شود. یکی از مطالعات انجام گرفته در این مورد نشان داد که وزنه برداری سبب بالا رفتن اندورفین می شود، که مشابه با افزایش آن به سبب دویدن بر روی تردمیل می باشد. بدن تنها در زمان فعالیت اندورفین تولید می کند و در مقابل بیشتر شدن این ماده، سبب می شود قدرت تحمل ما در برابر فشارهای فیزیکی بیشتر شود. خود را جای پیشینیان قرار دهید و فکر کنید که نقشه فرار از دست یک ماموت پشمالو را دارید. شما دوست دارید بتوانید همینطور به دویدن خود بقا دهید و هیچ ناراحتی جسمی را نیز تحمل نکنید، حداقل تا هنگامی که به پناهگاهی امن برسید. اینجا آن زمانیست که اندورفین به نجات شما می آید و سبب می شود ناراحتی جسمی و فیزیکی برایتان به وجود نیاید یا به حداقل برسد و به دلیل وجود میزان بالای اندورفین، بیشتر افراد بعد از آن به ورزش اعتیاد پیدا می کنند.

زمانی که سخت ورزش می کنید، بدنتان برای ترمیم و تقویت ماهیچه ها، مفاصل، بافت ها و استخوان هایی که طی ورزش از آنها استفاده نموده اید، به کالری بیشتری نیاز دارد. بدون کالری مورد نیاز، بافت های شما ضعیف شده و حتماً آسیب خواهید دید.

هرگاه ورزش مانع فعالیت های معمولی در خانه و محل کار شود، اعتیاد محسوب می شود درست مانند اعتیاد به اینترنت که امروزه افراد زیادی پای کامپیوتر شب را صبح می کنند  یا مثل سایر فعالیت ها، افراد به ورزش کردن نیز می توانند اعتیاد پیدا کنند: شما هرچه بیشتر ورزش کنید، بیشتر نیاز به ورزش کردن پیدا می کنید. برای افرادی که به این مشکل گرفتار شده اند، دوری از ورزش کاری محال است. با وجود آسیب دیدن هم، باز دوست دارند زمان و شدت تمریناتشان را بالا ببرند.

اما، چقدر ورزش زیاد است؟ ورزش وقتی اعتیاد محسوب شده که سبب شود شما از سایر مسائل زندگی وا بمانید—خانواده، دوستان، و دیگر مسئولیت ها. ما جدولی تهیه کرده ایم که شامل سوالاتی است که به شما کمک می کند ببینید تا چه مقدار به ورزش اعتیاد دارید. بیشتر اوقات، اعتیاد به ورزش به مشکلات بسیار مهم و جدی دیگری نیز منجر می شود، مثل اختلال وسواس ذهنی-عملی، یا افسردگی، که در این صورت نیاز به مراجعه به متخصص می باشد.

آیا به ورزش کردن اعتیاد دارید؟

اگر پاسخ شما به سوالات زیر بلی باشد، یعنی اینکه به ورزش اعتیاد پیدا کرده اید:

۱. برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه تان، برنامه های ورزشی است؟

۲. جعبه ی داروهایتان حاوی ایبوپروفن، ناپروسین و بِنگای می باشد؟

۳. قفسه ی لباس هایتان، بیش از سایر لباس ها، پر از کفش ها و لباس های ورزشی است؟

۴. آخرین باری که از ورزش جا ماندید موقع انتخابات مهم کشور بود؟

۵. تصور می کنید درد داشتن جالب و سرگرم کننده است؟

۶. اسم سگ ها یا پرندگانتان را نایک یا آدیداس می گذارید؟

۷. آیا دوست دارید مراسم عروسیتان در استادیوم ورزشی انجام شود یا شده و در مجلس نوشابه ی انرژی زا سرو کنند؟

٨. نسبت به علایق و خواسته های همسر و فرزندانتان درست هنگامی که وقت تمرین شماست اهمیت نمی دهید؟

هروقت ورزش کنید، سلامت خواهد بود. ورزشِ متناسب و به اندازه سبب می شود بتوانید درست فکر کنید، کمتر احساس افسردگی کنید، اضطراب کمی داشته باشید و بیخوابیتان را نیز مداوا خواهد کرد. برای آندسته از انسان هایی که مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط هستند، ورزش حتی بهتر از داروهای ضد افسردگی عمل خواهد کردچون که تحقیقات پزشکی آن را ثابت کرده و همه ی انواع ورزش ها دارای این فواید سلامتی هستند و اگر ورزشتان را برحسب علاقه انتخاب کنید، مطمئناً لذت بیشتری در ادامه راه خواهید برد.

https://takrazm.com/wp-content/uploads/2016/07/danlod.png

https://takrazm.com/wp-content/uploads/2016/06/kanal-telegram.pnghttps://takrazm.com/wp-content/uploads/2016/06/safeh-insta.png

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!