رشته های رزمی ایران در سال 94

Rate this post

رشته های رزمی ایران در سال 94 علاوه بر کسب افتخارات متعدد بین المللی و کسب مدال های رنگارنگ آسیایی و جهانی و افزایش امیدواری ها برای حضوری قدرتمند در المپیک ریو ، با ضعف ها و حواشی مختلفی دست و پنجه نرم کردند .

رشته های رزمی همواره نقش مهمی در مدال آوری ورزش کشورمان در رویدادهای قاره ای و جهانی داشته اند که نمونه بارز آن موفقیت در بازی های آسیایی دوره های مختلف و یا مدال آوری تکواندو در المپیک بوده است .
با اینکه در سال 94 ، رزمی کاران در مسابقات مختلف بارها پرچم ایران اسلامی را به اهتزاز در آوردند ، اما نباید حواشی این رشته ها و یا تغییر مدیریت های خبرساز در برخی از آنان را فراموش کرد .

سال پر افتخار تکواندو
تکواندو در سال 94 کوله باری از افتخارآفرینی و مدال را در کنار سه سهمیه المپیک 2016 بدست آورد تا بازهم خود را به عنوان موفق ترین رشته رزمی کشور معرفی کند .
قهرمانی مقتدرانه در مسابقات قهرمانی جهان که به میزبانی روسیه برگزار شد در کنار انتخاب بیژن مقانلو به عنوان بهترین مربی جهان و همچنین رسیدن به سه سهمیه المپیک توسط فرزان عاشورزاده ، سجاد مردانی و مهدی خدابخشی ، مهمترین دستاورد هوگوپوشان ایران بود .
تیم ایران در حالی با سه مدال طلا به قهرمانی جهان رسید که پنج مدال دیگر بخش مردان بین پنج کشور تقسیم شد که این مساله نشانگر توان بالای تیم کشورمان بود .
مدال آوری در چهار مرحله از گرندی پری ، قهرمانی دختران و نایب قهرمانی پسران در مسابقات نوجوانان جهان ، و قهرمانی پسران و دختران در پیکارهای نونهالان آسیا از دیگر موفقیت های این رشته بود .
انتخاب مهرو کمرانی سرمربی تیم نونهالان ایران به عنوان مربی جهان و آسیا و انتخاب حسین علی نعیمی سرمربی تیم نونهالان کشورمان به عنوان برترین مربی آسیا از افتخارات تکواندوی ایران در سال 94 محسوب می شود .
کیمیا علیزاده دختر 17 سال تکواندوی ایران توانست امسال تاریخ سازی کند و مدال برنز جهان و همچنین طلای گرند پری مسکو را برای نخستین بار در بخش بانوان برای ایران به ارمغان آورد .
تیم ملی تکواندوی ایران در جام جهانی مکزیک نیز با شکست در دیدار پایانی برابر جمهوری آذربایجان به عنوان نایب قهرمانی دست یافت که نرسیدن به عنوان نخست ، حواشی مختلفی را برای کادر فنی و فدراسیون ایران ایجاد کرد .

تغییرات برای به آرامش رسیدن جودو
پس از عملکرد ناامید کننده تیم ملی جودوی ایران در بازی های آسیایی اینچئون در سال 93 ، تغییرات در مدیریت فدراسیون جودو کلید خورد که در نهایت محمدعلی رستگار حدود دو ماه قبل جای خود را به رشید خدابخش داد .
سرپرست فدراسیون جودو با نشستن بر صندلی قدرت این فدراسیون المپیکی شروع به تغییرات در بخش های مختلف و همچنین کادر فنی تیم ملی کرد تا شاید کشتی تلاطم زده جودوی ایران بتواند از دریایی طوفانی جودوی جهان به ساحل آرامش برسد .
برکناری مجید زارعیان از سرمربیگری تیم ملی و انتخاب حامد ملک محمدی و مسعود خسروی نژاد به عنوان مربیان اختصاصی سعید ملایی و جواد محجوب از تصمیمات بحث برانگیز سرپرست فدراسیون جودو بود . همچنین انتصاب محمدرضا رودکی قهرمان سابق سنگین وزن جودوی ایران و آسیا که یک منتقد همیشگی است به عنوان مشاور فنی فدراسیون نیز از مهمترین اتفاقات جودو در اواخر سال بود .
در بخش فنی جودوی ایران در رده سنی نوجوانان و جوانان و در زمان ریاست محمدعلی رستگار توانست در آسیا سکونشین شود تا سرمایه گذاری در سنین پایه بالاخره جواب مثبتی داشته باشد .
در رده بزرگسالان نیز جواد محجوب و سعید ملایی بارها در مسابقات جایزه بزرگ و تورنمنت های بین المللی شرکت کرده و چند مدال نیز به دست آوردند تا به سهمیه المپیک نزدیک شوند .
همچنین تیم ملی ایران در اوایل سال و در مسابقات قهرمانی آسیا تنها یک برنز کسب کرد تا مشخص شود کار سختی پیش روی این ورزش است .

تکرار موفقیت های بین المللی
ووشوی ایران در سال 94 دو رویداد بین المللی قهرمان جوانان آسیا و قهرمانی بزرگسالان جهان را پشت سرگذاشت .
در مسابقات جوانان آسیا که به میزبانی چین برگزار شد کاروان ایران به 27 مدال ( 6 طلا ، 11 نقره و 10 برنز ) دست یافت . کسب 27 مدال ، رکورد بیشترین مدال در یک رویداد بین المللی را برای ووشوی ایران جا به جا کرد .
سپس تیم ملی بزرگسالان ایران راهی مسابقات بزرگسالان جهان در جاکارتا اندوزی شد که 6 طلا ، 3 نقره و یک برنز ، نایب قهرمانی ساندا و سومی جهان در مجموع دو بخش ساندا و تالوی مردان و زنان را از آن خود کرد .
در حاشیه این رقابت ها ، مهدی علی نژاد رییس فدراسیون ایران برای چهار سال دیگر به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی منصوب شد ، همچنین خانم شهین نظری ، محمدپورغلامی ، حسین اوجاقی ، امیرعباس لشگری و حسن حضرتی نیز هرکدام کرسی هایی در کمیته های مختلف فدراسیون جهانی به دست آوردند .
پنجمین دوره رقابت های بین المللی جام پارس با حضور 17 تیم خارجی در ایران برگزار شد . این پیکارها در تقویم فدراسیون جهانی ثبت شده است .
برگزاری 5 لیگ در رده های سنی مختلف و حضور بیش از 2 هزار ووشوکار در مسابقات کشوری مردان و زنان رده های سنی مختلف در کنار برپا شدن دوره های استعدادیابی در استان های مختلف از دیگر برنامه های فدراسیون ووشو بود .
در بخش همگانی نیز ووشو با محوریت سبک تای چی در اکثر پارک های بزرگ استان ها فعالیت خوبی در سال 94 داشت .
همچنین در سال جاری «یو زای چنگ» رییس فدراسیون جهانی که نایب رییس کمیته بین المللی المپیک محسوب می شود به ایران سفر کرد و دیداری با مسوولان ورزش کشور و مسوولان فدراسیون ووشو داشت .

بوکس و حواشی ادامه دار
فدراسیون بوکس که سالهاست با ریاست احمد ناطق نوری مدیریت می شود در سال 94 نیز فراز و نشیب های زیادی داشت .
مهمترین رویداد بوکس ایران در سال جاری مسابات قهرمانی بزرگسالان آسیا در بانکوک تایلند بود که تیم ایران با سه مدال برنز سجاد محرابی در 75 کیلوگرم ، حسن شاهینی در 81 و رضا مرداخانی در 91 کیلوگرم به کار خود پایان داد که چند روز پس از آن آزمایش دوپینگ «حسین شاهینی» مثبت درآمد .
سپس تیم کشورمان باید در مسابقات جهانی قطر شکرت می کرد که مسوولان فدراسیون به دلیل آنچکه مشکلات مالی و شانس اندک برای موفقیت عنوان شد از اعزام تیم ممانعت کردند .
بوکسورهای ایران در سال جاری در مسابقات نیمه حرفه ای جهان روی رینگ رفتند که احسان روزبهانی توانست در این رقابت ها سهمیه المپیک را کسب کند تا نخستین ورزشکار ایران در المپیک 2016 لقب بیگرد ، هرچند وی چند ماه بعد در لیگ نیمه حرفه ای برابر نماینده فرانسوی شکست سنگینی خورد و کمربند قهرمانی را از دست داد .
انتصاب علیرضا استکی به عنوان نفر اول کادر فنی تیم ملی بزرگسالان ایران برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک ، مصاحبه های دور از انتظار احسان روزبهانی و مربی اختصاصی اش که مسوولان فدراسیون را به چالش کشید از دیگر اتفاقات این رشته المپیکی بود .
قرار بود لیگ برتر بوکس بعد از چهار سال وقفه و با مسوولیت فریبرز شمس دوباره آغاز به کار کند که البته لیگ بازهم برگزار نشد .

حواشی و تغییر در راس مدیریت کاراته
حواشی متعدد کاراته و درگیری های خانواده این رشته که در نهایت به یارکشی و تیم درست کردن تبدیل شده بود ، سبب شد تا علیرضا سمندر در آخرین روزهای مهرماه استعفا داده و سیدحسن طباطبایی سرپرست شود .
هرچند طباطبایی که تجربه زیادی در سرپرستی فدراسیون های مختلف دارد سعی کرد با ایجاد آرامش ، فضا را برای برگزاری مجمع انتخاباتی فراهم کند ، اما خود او نیز خیلی زود متوجه شد که حواشی این رشته با دیگر فدراسیون ها تفاوت دارد .
در مسابقات بین المللی ، سیزدهمین دوره رقابت های کاراته قهرمانی بزرگسالان آسیا ، شهریورماه در یوکوهاما ژاپن برگزار و با نتایج دور از انتظار برای ایران به اتمام رسید .
تیم ایران که در دوره گذشته در امارات توانسته بود با اقتدار به عنوان قهرمانی دست یابد در نهایت مغلوب حواشی داخلی خود شد و این تیم در زمان ریاست علیرضا سمندر با کسب تنها 2 مدال طلا ، 4 نقره و 5 برنز بعد از ژاپن و قزاقستان ، سوم شد .
امیر مهدیزاده و حمیده عباسعلی 2 مدال طلا ، کومیته تیمی ، سعید احمدی و سحر کرجی 3 نشان نقره ، الهه رضازاده ، ذبیح الله پورشیب و مهران قربانعلی پور به همراه تیم های کاتای مردان و بانوان 5 نشان برنز کسب کرده اند .
سپس در نهمین دوره مسابقات جوانان جهان که در اندونزی برگزار شد ، تیم ایران با کسب یک مدال طلا ، یک نقره و 8 برنز در رتبه هفتم جدول رده بندی ایستاد .
هر چند تیم ایران در این مسابقات چهار پله صعود کرد ، اما کسب تنها یک مدال طلا و ایستادن در جایگاه هفتم نمی تواند برای کاراته ایران دستاورد خوبی باشد ، چرا که این رشته تاریخچه غنی در بین رشته های رزمی ایران دارد .
قهرمانی دانشگاه آزاد در جام باشگاه های آسیا و سوپر لیگ از دیگر اتفاقات مهم این رشته پرطرفدار ورزش ایران بود .
در روزهای پایانی سال از سوی وزارت ورزش زمان ثبت نام برای احراز پست ریاست فدراسیون کاراته آغاز شد و انتظار می رود این رشته با حضور یک مدیر توانمند و البته از جنس کاراته به آرامش بازگشته و دوباره در رویدادهای مهم ، افتخار آفرینی کند .

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!