آب یخ هنگام ورزش ممنوع …!

هنگام ورزش کردن آب یخ نخورید!

قبلا در مقاله آب، اکسیر زندگی ورزشکاران در مورد فواید نوشیدن آب برای سلولهای بدن مفصل نوشتیم. امروزه همه ما به این موضوع آگاهیم که برای سالم ماندن به آب نیاز داریم و باید با خوردن آب بدن خود را هیدراته نگه داریم. به همین علت لازم است روزانه ۸ لیوان آب بنوشیم تا به بهبودی سطح سلامتیمان کمک کنیم. اما تحقیقات جدید نشان داده‌اند که دمای آب تاثیر بسیار مهمی بر سلامتی دارد. معمولا مردم برای رفع تشنگی، خنکی و از بین رفتن عطششان مخصوصا درروزهای گرم تابستان از نوشیدن آب سرد لذت می‌برند. اما این سوال مطرح میشود که آیا نوشیدن آب یخ برای سلامتی ضرر دارد؟ در این مطلب قصد داریم ثابت کنیم که نوشیدن آب یخ هنگام ورزش ممنوع …! پس با ما باشید.

فواید نوشیدن آب کافی:

۱. حفظ سلامتی و یکپارچگی هر سلول بدن
۲. کمک به گردش خون
۳. حمل مواد مغذی و اکسیژن به سلول‌ها
۴. کمک به از بین بردن مواد و سوخت و ساز بدن
۵. مرطوب‌کنندگی پوست
6. تنظیم دمای بدن با عرق کردن
۷. کمک به هضم بهتر غذا
۸. کمک به تبدیل غذا به انرژی
۹. کمک به جذب بیشتر مواد مغذی به بدن

مضرات آب یخ:

● ضعف سیستم عصبی
● فراموشی
● کند ذهنی
● احساس خواب
● آلودگی
● پف بدن
● پف زیر چشم
● گرفتگی روده
● ضعف قوای جنسی
● پارکینسون
● فلج یا بروز ام اس
● ضعف مغزی

فواید نوشیدن آب در هنگام ورزش:

  • آب خنک به عملکرد ورزشکار کمک می‌کند: نوشیدن آب به تعدیل دمای بدن در هنگام تمرین کمک میکند.
  • آبرسانی بدن پس از ورزش: نوشیدن آب، جایگزین مایعات از دست رفته بدن از طریق عرق کردن میشود.
  • آب سرد بر روی سوزاندن کالری تاثیر می‌گذارد: بدن ما برای رساندن دمای آب خنک به دمای بدن کالری میسوزاند.

خوردن آب یخ هنگام ورزش:

نوشیدن آب بهترین راه برای بازیابی آب بدن در طول تمرین و یا بعد از آن است. آب ولرم یا کمی خنک بدن شما را در طول ورزش هیدراته نگه می‌دارد و باعث می‌شود بدن تعادل خود را حفظ کند. موسسات تحقیقاتی استفاده کردن از آب و سایر نوشیدنی‌ها را در طول تمرین به شکل خنک  و نه به صورت یخ و سرد را توصیه می‌کنند. یکی از مضرات نوشیدن آب سرد در ورزشکاران، ایجاد شوک به بدن می‌باشد.

نوشیدن آب سرد حاوی یخ پس از ورزش:

مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب سرد درست پس از ورزش ممکن است موجب ایجاد گرفتگی در سیستم گوارش و اندام‌های داخلی شود. همچنین بدن نمی‌تواند به سرعت آب‌های یخ زده را جذب کند و بدن شما به راحتی آب مود نیاز خود را دوباره دریافت نمی‌کند. بعضی از افراد حتی ممکن است به دلیل ورود ناگهانی آب سرد حاوی یخ، درد مزمن در معده را تجربه کنند. در ادامه به فواید آشامیدن آب وشرایط آن در هنگام ورزش میپردازیم.

توصیه‌هایی درمورد نوشیدن آب در هنگان تمرین:

دما:  دمای نوشیدنی برای تمرین، بهتر است از دمای محیط کمتر باشد.

طعم:  بهتر است نوشیدنی‌ها طعم دار باشند تا ورزشکار به نوشیدن مقدار بیشتری ازآب مجاب شود. استفاده از میزان کمی آب لیمو یا طعم دهنده، بدون نگرانی از کالری آن‌ها، میتواند طعم نوشیدنی را عوض کند.

نوشیدنی‌های ورزشی:  توصیه میکنیم از نوشیدنی‌های ورزشی برای جایگزین کردن کربوهیدرات و الکترولیت‌های از دست رفته بدن درتمرینات ورزشی بیشتر از یک ساعت استفاده کنید. شما با عرق کردن الکترولیت‌ها (نمک بدن) بدنتان را از دست می‌دهید و با جایگزین نکردن این الکترولیت‌ها و نوشیدن آب ساده می‌توانید ریسک هیپوناترمی (کم سدیوم شدن خون) را درخود افزایش دهید. پس بهتر است از این به بعد مقدار کمی نمک و شکر به آب همراه تمرین خود اضافه کنید.

آب ساده:  اگر فعالیتتان کم‌تر از یک ساعت است نوشیدن آب ساده برای شما اشکالی ندارد. اما اگر تمایل دارید که یک نوشیدنی طعم دار داشته باشید هیچ مانعی برای استفاده از آب لیمو و یا طعم دهده ندارید.

به منظور رفع تشنگی بنوشید:  یک نصیحت قدیمی که اغلب مربیان آن را به ورزشکاران خود توصیه میکنند این مسئله است که تشنگی زمان نوشیدن شما را تعیین نمی‌کند بلکه شما باید تا جایی که می‌توانید آب بنوشید. اما حقیقت این است که زیاد آب نوشیدن می‌تواند سبب هیپوناترمی شود. بنابراین هنگامی که احساس تشنگی کردید آب بنوشید و خود را مجبور به نوشیدن یک بطری ۲ لیتری آب هنگام تمرین نکنید.

در هنگام ورزش چه مقدار آب بنوشیم:

مقدار آب لازم برای نوشیدن به مواردی مثل سن، میزان تعریق، زمان، شدت تمرین، گرما و رطوبت محیط بستگی دارد. به طور کلی پزشکان اعتقاد دارند که بهتر است که افراد هر ۱۵ الی ۲۰ دقیقه یک بار به مقدار ۱۵۰ الی ۲۵۰ میلی لیتر آب مصرف کند.

دمای مناسب آب برای نوشیدن ورزشکاران:

آب مصرفی ورزشکار بهتر است دمای پایین‌تر از ۴ درجه نداشته باشد. حتی در بعضی موارد گفته شده است که آب گرمتر تا دمای ۱۲درجه نیز مشکلی ندارد. بنابراین از نوشیدن آب یخ بعد از ورزش و هنگام ورزش پرهیز کنید.

کلام آخر

آب نوشیدن، بهترین راه برای جایگزینی مایعات از دست رفته بدن در هنگام تمرین است. نوشیدن آب ساده در تمرینات ورزشی کم‌تر از یک ساعت و نوشیدنی‌های ورزشی در تمرینات بیشتر از یک ساعت توصیه می‌شود. در زمان تمرین برای رفع تشنگی و جبران آب از دست رفته خود، آب بنوشید و از نوشیدن‌های افراطی آب در هنگام تمرین پرهیز کنید. به طور خلاصه، آشامیدن آب با درجه حرارت گرم و یا برابر با دمای اتاق بعد از ورزش، بهترین راه برای پیشگیری از گرفتگی در اندام‌های داخلی است. آب خنک توسط بدن سریع جذب می‌شود ولی با این وجود توصیه نمی‌شود آب سرد حاوی قطعات یخ را درست بعد از ورزش بنوشید.

instagram logo aparat logo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!