پدیده ای به نام بتل روپ

معرفی طناب بتل روپ

 

بتل روپ چیست؟ بتل روپ یک واژه لاتین است، که به دو قسمت: بتل به معنی جنگ و روپ به معنی طناب تقسیم شده است. این طناب توسط «جان بروکفیلد» ورزشکار و نویسنده آمریکایی اختراع شد. این طناب عموما در طول‌های ۹ و ۱۲ و ۱۵ وجود دارد و معمولا جنس این طناب می تواند از الیاف طبیعی و غیرطبیعی باشد و قطرآن بین ۳۵ تا ۵۰ میلی متر می‌باشد. یکی از فواید بتل روپ این است که هر کدام از عضلاتتان را به صورت جداگانه درگیر میکند و همزمان با فرم‌دهی به عضلات، عدم تعادل‌های عضلانی‌تان را نیز برطرف میکند. همچنین طناب بتل روپ روشی تاثیر گذار برای تقویت عضلات لاغر و ضعیف و سوزاندن چربی‌های بدن است. این طناب در ورزش‌های قدرتی، استقامتی یا سرعتی کاربرد دارد، ضربان قلب را بالا برده و با به کار گرفتن سیستم قلبی عروقی سبب افزایش کالری سوزی می‌شود. خرید بتل روپ و استفاده از آن در مدت کوتاهی باعث بالا رفتن آمادگی جسمانی، تناسب اندام وسوزاندن چربی‌ها شده و در هر دقیقه موجب سوزاندن ۱۱ کالری می‌شود. این طناب مستقیما در تقویت عضلات دست ها، بازوها و سرشانه موثر است و این یکی دیگر از فواید بتل روپ میباشد.

ویژگی های ظاهری بتل روپ

 

این طناب دارای طول و قطرهای مختلفی است، ولی به طور کلی دو نوع از این طناب وجود دارد: طناب بتل روپ معمولی و طناب بتل روپ جنگی

طناب معمولی مناسب ورزشکاران تازه کار با هر میزان از آمادگی بدنی مناسب می‌باشد. معمولا این طناب با طول  ۱۵ متر و قطر ۱.۸۵ سانتی متر هم دارد، که تقریبا وزن آن به ۱۳.۵ کیلو می‌رسد.
طناب جنگی مناسب ورزشکاران حرفه‌ای است، معمولا طول ۱۵ متر داشته و قطر آن ۵ سانتی متر است. وزن این نوع طناب حدودا به ۲۴ کیلوگرم می‌رسد. 

افراد مبتدی بهتر است با طناب‌هایی به ضخامت ۳۸-۳۵ میلی متر و افراد حرفه ای، ضخامت ۵۰ میلی متر را انتخاب کنند. به طور کلی باید دقت کرد که هنگام خرید بتل روپ، هرچه طناب ضخیم‌تر باشد، باید بیشتر تمرکز کنید و نیروی بیشتری اعمال کنید، به همین دلیل بهترین ضخامت برای عضله‌سازی در سطح حرفه‌ای ۵۰ میلی متر است. در ادامه میخواهیم بدانیم فواید بتل روپ چیست. با ما باشید.

 

 

تمرین با بتل روپ

 

مزایای ورزش با طناب بتل روپ چیست؟

.

روی عضلاتتان با روشی جدید کار کنید

میتوانید با این طناب موج بزنید، با شدت به هم ضربه بزنید، یا شلاق بزنید و به این  صورت باعث افزایش تحرک شانه و دامنه حرکت شوید، همچنین میتوانید روی عضلات مختلف کار کنید.

قدرتمند‌تر می‌شوید

با استفاده منظم و استاندارد ازطناب بتل روپ؛ شکم، بازوها، عضلات سه سر ران و چهار سر ران، شانه‌ها تقویت می‌شود و سبب به تعادل رسیدن هر طرف از بدنتان میشود.

روی کارکرد مغز تاثیر دارد

حرکت موجی متناوب این طناب، سلول‌های مغز شما را درگیر می‌کند.

درگیر کردن عضلات کل بدن

به خاطر روش حرکت طناب‌ها و فاصله فرد از نقطه اتصال طناب به تکیه گاه، می‌توانید عضلات مختلفی از بدنتان را درگیر کرده و روی آن‌ها کار کنید.

تعیین شدت تمرین

یکی از مهمترین فواید بتل روپ این است که میزان سختی و شدت تمرین را با چند قدم عقب و جلو رفتن میتوانید تعیین کنید. بنابر این هر چقدر به میله‌ای که طناب به آن وصل کردید نزدیک‌تر باشید (طناب شل باشد)، تمرینات شما سخت‌ترمیشود وهر چقدر از آن دور‌تر باشید، تمریناتتان آسان‌تر خواهد شد. بهتر است که به صورت متناوب، دو دقیقه نزدیک محل اتصال و یک دقیقه با فاصله از آن با بتل روپ تمرین کنید.

تاثیر نیروی دوگانه پویا

با انجام تمرین با طناب بتل روپ، دو نیرو یکی جاذبه زمین و دیگری موج‌های ایجاد شده در طناب، به بدنتان وارد میشود که نتیجه فیزیولوژیکی بدن شما را بهتر خواهد کرد.

تقویت قسمت‌های ضعیف بدن

لگن، شانه‌ها، هسته بدن، زانوها، پاها، مچ پا در حین تمرین تقویت میشود.

کاربرد بتل روپ در فیزیوتراپی

به علت همین نیروی‌های دینامیکی دوگانه ایجاد شده بوسیله طناب بتل روپ قسمت‌های ضعیف بدن توانایی بدست گرفتن اجسام توسط دست، شانه ها، قسمت تنه و لگن، رانها، زانوها، قوزک و ذهن را بدست می‌آورند. 

.

نحوه استفاده صحیح از بتل روپ چیست؟

.

آرامشتان را هنگام تمرین حفظ کنید

حفظ آرامش در زمان تحمل فشارهای تمرینی، یکی از مهم‌ترین روش‌های اجرای درست تکنیک ورزشی است. شل بودن عضلات بالاتنه در آغاز حرکت می‌تواند در انجام صحیح تمرین به شما کمک کند. 

درست نفس بکشید

در طول تمرینات بدنسازی بهتر است از یک الگوی تنفسی  برای افزایش بازدهی از تمرینات پیروی کنید. از آن جایی که تمرین با طناب بتل روپ، بدون استراحت انجام می‌شود، نفس کشیدن به صورت دست به دست بهترین روش نفس گیری است. به این حالت که با حرکت هر دست، یکبار بازدم صورت گیرد و این ریتم تا پایان تمرین حفظ شود. 

کل عضلات بدن را تقویت کنید

در هنگام استفاده از طناب بتل روپ تمامی عضلات بدن درگیر میشوند پس اگر جزء افرادی هستید که هنوز به سطح قابل قبولی از بالانس عضلانی نرسیده اید، بهتراست با این طناب تمرین نکنید تا از آسیب دیدگی جلوگیری کنید. 

به سمت‌های مختلف حرکت کنید

صرفا سعی نکنید دو سر طناب را گرفته و آن را بالا و پایین کنید. همیشه شرایط بدنی‌تان را تغییر دهید تا عضلات متفاوتی درگیر شوند. بنابراین با تغییر شرایط بدنی‌تان عملکرد تمامی عضلات خود را بهبود ببخشید.

انواع تمرینات با طناب بتل روپ

.

  • حرکت موجی- تناوبی:  ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین حرکت با طناب بتل روپ است که در تمریناتی با شدت متوسط قرار می‌گیرد. این حرکت عضلات بازو و سرشانه را تقویت می‌کند. 

 

  • حرکت پرتاب از جانب:  شامل حرکات ابتدایی و پایه که نیاز به عضلات مرکزی قوی‌تری دارد. 

 

  • حرکت ضربه‌ای قدرتی:  حرکت نسبتاً مشکلی بوده که معمولاًمناسب ورزشکاران با سابقۀ تمرینی بیشتری است.  جزء حرکات قدرتی بوده ومناسب ورزشکاران حرفه‌ای است. می‌تواند نوعی تمرین پلیومتریک تلقی شود. 

 

  • حرکت ماری-دوتایی:  این حرکت به قدرت، تمرکز و هماهنگی عصبی وعضلانی بیشتری نیاز داشته و همچنین جزء حرکات پرطرفدار برای ورزشکاران حرفه‌ای است. 

 

  • حرکت حلقه با بتل روپ: در این حرکت طناب بتل روپ را به حالت متناوب و دایره‌وار حرکت دهید. در این حرکت زانوها باید به مقداری خم شوند که بعد از مدتی بتوانید جهت گردش را تغییر دهید.

 

  • حرکت Claps: این حرکت که به تمرین کف زدن مشهور است، در سطح مبتدی و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • حرکت Jumping: یکی از سخت‌ترین و حرفه‌ای‌ترین تمرینات با بتل روپ که معمولاً در متدهای تمرینی مانند کراس فیت استفاده می‌شود.

 

حرکت حلقه ای با بتل روپ

 

 

 

 

با توجه با اینکه تمرینات بتل روپ عموماً روی عضلات بالاتنه موثر است، میتوانید برای تقویت سایر عضلات پایین تنه، از تجهیراتی مانند، جامپ باکس، سورتمه کراس فیت، دوچرخه ثابت خانگی و دوچرخه ثابت باشگاهی استفاده کنید.

نکاتی برای استفاده از طناب بتل روپ

راز بدنسازی موفقیت‌آمیز با بتل روپ در سه چیز است: افزایش استفاده پروتئین در رژیم غذایی، تمرینات متناوب با طناب بتل روپ و تداوم تمرینات ورزشی معمولی. 

این سه پارامتر اصلی در بتل روپ به شما در عضله‌سازی بیشتر کمک می‌کند: وزن طناب- سفت بودن یا شل بودن طناب- مدت زمان ورزش

آیا ورزش با بتل روپ، باعث لاغری می‌شود؟

تمرین با طناب بتل روپ باعث افزایش ضربان قلب می‌شود که از عامل‌های مهم در کاهش وزن است، اما این به تنهایی کافی نیست. می‌بایست این تمرینات را با ورزش‌های دیگر و رژیم غذایی مناسب ادغام کنید. خرید بتل روپ میتواند شما را سریع‌تر به نتیجه مطلوب برساند. هم چربی سوزی و هم عضله سازی؛ این وسیله هردو را برایتان انجام می‌دهد. این طناب در دسته تمرینات استقامتی- هوازی قرار می‌گیرد، که باعث چربی سوزی دوبرابری میشود و این از مهمترین فواید بتل روپ میباشد.

کلام آخر

    حالا بهتر می دانیم بتل روپ چیست. همان طور که بیان شد، طناب بتل روپ یک وسیله‌ی تمرینی پرکاربرد در زمینه فیتنس و آمادگی جسمانی است که با استفاده از آن می‌توانید تمام عضلات بدن خود را تقویت کنید. به یاد داشته باشید برای استفاده از این طناب نیز، باید از مربی خود مشورت کنید تا از هر گونه آسیب احتمالی جلوگیری کنید. اگر هدف شما کاهش چربی و لاغری است، طناب بتل روپ را به تمرینات هوازی و مقاومتی خود اضافه کنید. آنچه که در استفاده از این وسیله اهمیت دارد؛ قوی بودن عضلات مرکزی (میان تنه) می‌باشد. این عضلات در ثبات انجام تکنیک‌های تمرینی، کمک به دیگر عضلات بدن کرده و شما را از آسیب دیدگی حفظ میکند. نهایتا خرید بهترین بتل روپ باکیفیت و مناسب توان بدنی شما نکته مهمی است که ما در فروشگاه اینترنتی ورزشی تک رزم آماده ارائه مشاوره در این زمینه به شما علاقه مندان هستیم.

instagram link

aparat takrazm link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!