تردمیل بخریم یا نه …؟

Rate this post

تردمیل چیست؟

دستگاه تردمیل وسیله ای ورزشی است که مناسب درجا راه رفتن، آرام دویدن و دویدن سریع می باشد و دراصل دستگاهی است که شبیه به پیاده روی ساخته شده است. این دستگاه دارای تسمه ای است که با گردش خود باعث به حرکت درآوردن صفحه تردمیل شده است و میشود بر روی آن راه رفت یا دوید. این دستگاه دارای موتور و یک مانیتور می باشد که کالری و ضربان قلب و سرعت و زمان را نشان می دهد. امروزه خرید تردمیل برای منازل و باشگاه ها امری متداول است. در این مقاله سعی داریم به شما اطلاعاتی مختصر و مفید در زمینه این زمینه بدهیم تا در خرید تردمیل بهتر تصمیم گیری کنید.

انواع تردمیل

۱.تردمیل مکانیکی :

این نوع کاملا بدون موتور هستند و به وسیله فشار پای فرد تسمه حرکت می کند. خرید تردمیل مکانیکی برای افرادی که پا درد یا کمر درد دارند توصیه نمی شود.

تردمیل مکانیکی

۲.تردمیل موتوری :

این تردمیل ها همانطور که ازاسمشان  پیداست موتوردار هستند  و با فشار دادن دکمه ای به وسیله ی نیروی برق کار میکنند. 

تردمیل موتوردار

۳.تردمیل خانگی :

تردمیل های خانگی به علت حجم کوچکتر و توان کمتر در منازل مورد استفاده قرار می گیرد.

تردمیل خانگی

۴.تردمیل باشگاهی :

ابعاد این تردمیل ها بزرگتر است و قدرت موتور بیشتری دارند و کاربرد این مدل در باشگاه ها و مکان های ورزشی می باشد. خرید تردمیل باشگاهی با توجه به سایز بزرگ و قیمت بالا برای منازل توصیه نمی شود. برای انتخاب بهترین تردمیل باشگاهی در ادامه این مقاله با ما باشید

تردمیل باشگاهی

۵.تردمیل آبی :

این نوع تردمیل ها بیشتر در استخرها استفاده قرار می شوند. تردمیل های آبی موتور ندارند و از نوع مکانیکی می باشند و شبیه به وان حمامی است که ابعاد بزرگتری دارد. این دستگاه برای کسانی که دچار چاقی مفرط هستند مناسب است. سالمندان و افرادی  هم که از بیماری هایی مثل  مشکلات تعادلی، اسکلتی، مفصلی و عضلانی رنج می برند می توانند از این مدل استفاده کنند.

تردمیل آبی

۶.تردمیل های پزشکی و توانبخشی:

این نوع تردمیل کارکرد درمانی دارد. برای مثال برای بیماران قلبی و افرادی که دارای مشکلات مفصلی و استخوانی هستند ، کسانی که به علت سکته مغزی یا ام اس دچار مشکلات حرکتی هستند بسیار مفید است و در بهبود سلامت جسمی این افراد مؤثر است.

تردمیل پزشکی و توانبخشی

تفاوت بین  تردمیل باشگاهی و خانگی:

تردمیل ها انواع مختلف خانگی و باشگاهی دارند که فرق بین  آنها در حداکثر تحمل وزن و نوع موتور و ابعاد آنها می باشد. حداکثر تحمل وزن مدل های باشگاهی بیشتر از مدلهای خانگی است. قدرت بیشتری دارد و همچنین میتواند با توجه به موتور AC  که دارد نسبت به مدلهای خانگی که موتور DC دارند مدت زمان بیشتری روشن بماند. مدلهای خانگی از نظر  ابعاد نسبت به مدلهای باشگاهی کوچک تر است و به این علت  که برای مصرف در منزل می باشد که فضای کمتری را نسبت به تردمیل باشگاهی اشغال میکند. بیشترین سرعت دویدن بر روی مدلهای خانگی، از بیشترین  سرعت دویدن بر روی مدلهای باشگاهی کمتر می باشد.برنامه های ورزشی در تردمیل های خانگی، نسبت به مدلهای باشگاهی محدودتر است و قیمت ارزان تری دارند.

مزایای تردمیل

کنترل داشتن بر ابعاد گوناگون ورزش مثل سرعت، زاویه حرکت ، ضربان قلب 

در دسترس بودن و راحتی استفاده از فواید پیاده روی و دویدن

ورزش کردن و دویدن بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی

کالری سوزی بالا که باعث لاغری می شود

هیچ محدودیت سنی و جنسیتی ندارد

ایجاد تراکم  در استخوان ها

 امکان سفارشی کردن تمرینات

 ریکاوری بدن بعد از تمرینات سخت

پاها را تقویت میکند:

دویدن و راه رفتن اغلب، پاها، باسن و ساق پا را درگیر میکند که در واقع شما با استفاده از دستگاه تردمیل، میتوانید عضلات بدن خود را تقویت کنید. 

سلامت قلب و مفاصل:

انجام تمرینات قلبی عروقی روی تردمیل، گردش خون را فعال کرده و کارایی قلب را بهبود می‌دهد .  بنابراین با خرید و استفاده از این دستگاه، ما به مرور زمان، انعطاف پذیرتر خواهیم شد , کمتر احساس خستگی می‌کنیم و آمادگی رویارویی با فعالیت‌های روزانه خود را پیدا میکنیم. علاوه بر این، با استفاده از تردمیل ، مفاصل را فعال نگه می‌داریم تا  خاصیت ارتجاعی لازم برای جلوگیری از مشکلات افزایش سن را حفظ ‌کنند.

پیشگیری از آسیب:

دویدن به صورت روزانه روی آسفالت به پاها ضربه وارد میکند. از طرف دیگر، این دستگاه ها دارای سطح صاف تری هستند که باعث کاهش ضربه به زانو می شود. دویدن بر روی تردمیل به خصوص برای افرادی که دچار  اضافه وزن یا دارای آسیب های زانو هستند مفید می باشد.

تنوع دادن به تمرینات:

تردمیل ها را میشود برای دویدن به صورت آهسته، یا دویدن سریع تنظیم کرد. علاوه بر این با تنظیم شیب دستگاه، می توان حالتی شبیه به کوهنوردی یا دویدن روی سربالایی را بوجودآورد. دویدن روی شیب، خاصیت لاغری سریع و بهبود استقامت بدن را دارد..

شمردن ضربان قلب:

ضربان قلب بالا مهمترین دلیل در کاهش وزن و کاهش توده چربی است که باید میزان ضربان قلب در سطحی مناسب و به صورت طولانی مدت باشد. اگر ضربان قلب پایین بیاید، نتیجه ای از تمرینات نخواهید داشت. در عوض دقت شود که ضربان قلب بسیار بالا نیز می تواند خظرناک باشد. به همین علت، تردمیل با امکان شمردن  صحیح  تعداد ضربان قلب، به ورزشکار کمک می کند تا  به ورزش کردن خود بپردازد.

معایب تردمیل

هر دستگاهی در کنار فوایدی که دارد می تواند مشکلات و معایبی هم داشته باشد. بعضی از معایب و مشکلات استفاده از تردمیل را در اینجا بیان میکنیم :

  • استفاده مداوم و بی رویه از تردمیل می تواند مشکلاتی  مانند درد زانو ، لگن, مچ پا بوجود آورد 
  • تردمیل در نهایت محدود به سه نوع ورزش پیاده روی ، دویدن و بالارفتن از تپه میشود    
  • سطح اکسیژن را به علت ورزش در فضای بسته کاهش میدهد 
  • استفاده روزانه در یک فضای ثابت و تکراری
  • قیمت بالای دستگاه ها و عدم امکان خرید تردمیل برای همه
  • ابعاد حجیم و جاگیر

آسیب دیدگی زانو:

از جمله آسیب هایی که در کار با تردمیل به وجود می آید، آسیب به زانو می باشد، قسمتی از بدن که بیشترین بار و وزن بدن را تحمل میکند. اگر مدت در زمان طولانی فشار یکنواختی به زانو وارد شود یا در مدت زمان کوتاهی فشار زیادی به زانوها وارد شود، باعث تغییراتی شبیه به  آرتروز میشود  که غضروف زانو دچار ساییدگی شده و درد و مشکلاتی در قسمت دامنه حرکتی ایجاد میکند .(یعنی زانو به سختی باز و بسته می شود)

فشار به عضلات تحتانی:

یکی دیگر از مضرات این دستگاه آسیب رساندن به عضلات اندام تحتانی به خصوص در قسمت  ران , پشت ران و ساق پاست. در صورت استفاده اشتباه از سطح شیب دار ، آسیب هایی به قسمت مچ پا، زانو و مفصل لگن وارد میشود.

خطرات استفاده از دستگاه تردمیل:

افرادی که برای اولین بار از این دستگاه  استفاده می کنند، ممکن است دچار سرگیجه شوند و همچنین امکان دارد تعادل خود را از دست بدهند. به همین علت افتادن از دستگاه باعث برخی از مشکلات می شود.علاوه بر آن اگر شیب و سرعت تردمیل زیاد باشد به قلب فشار وارد میکند و باعث  سکته قلبی می شود. درزمان پیاده اگر لباس مناسبی نداشته باشید باعث  ایجاد بعضی از مشکلات پوستی خواهد شد. همچنین اگر دمای اتاق در زمان پیاده روی با دستگاه مناسب نباشد باعث افت فشار خون می شود. خرید تردمیل و استفاده از آن برای افرادی که دچار بیماری های استخوانی و مفصلی هستند مناسب نیست .

اهداف استفاده از دستگاه تردمیل:

کاهش وزن:

سوختن کالری باعث می شود تا افراد بتوانند وزن کم کنند. استفاده از تردمیل نیز باعت سوختن کالری می شود و با استفاده از این دستگاه افراد می توانند به راحتی وزن کم کنند. مقدار کالری سوزی با این دستگاه بستگی به شدت و زمان و سرعتی دارد.

پرورش و شکل دادن به ماهیچه ها:

پیاده روی برای شکل دادن به ماهیچه ها تاثیر زیادی دارد به همین علت تردمیل دستگاه مناسبی برای شکل دادن به ماهیچه ها است.

بهبود شرایط قلبی:

تمرین های هوازی گردش خون را زیاد می کنند و شرایط قلب را بهبود می بخشد. همچنین استقامت و انعطاف پذیری مفاصل را بیشتر می کند.

روش حرکت روی تردمیل چگونه است؟

  • در تردمیل بدن شما حرکتی تقریبا طبیعی انجام می دهد، درست مثل پیاده روی یا دویدن. افزایش شیب به ورزشکار توانایی را می‌دهد تا روی کارایی قلبی, تنفسی و مقاومت عضلانی تمرکز کند .
  • برای فعالیت های پیش رونده و بدون خستگی، توصیه می‌شود: از شیب ۴ درصد برای دویدن و ۵ تا ۸ درصد برای پیاده روی، بیشتر استفاده نکنید. هر ۳ تا ۴ دقیقه یکبار شیب و فاز صاف را به طور متناوب تغییر دهید.
  • تردمیل برای افرادی که ورزش را شروع می‌کنند یا پس از یک زمان طولانی دوباره آن را از سر می‌گیرند، توصیه می‌شود. بهتر است با پیاده روی شروع کنید و به مرور به  شدت ورزش بیافزایید. برای پیاده روی آهسته، سرعت تا ۵ کیلومتر در ساعت و برای پیاده روی سریع سرعت بین ۵ تا ۶.۵ کیلومتر در ساعت مناسب است . برای مسابقه، سرعت بالاتر از ۶.۵ کیلومتر در ساعت ضروری میباشد. اگر می‌خواهید تمرینات شدید انجام دهید و به فکر کاهش وزن خود هستید، دویدن توصیه می‌شود. 
  • اگر می‌خواهید عضلات خود را تقویت کنید، پیاده روی کنید. در هر سطحی که هستید، نکته مهم این است که مرحله گرم کردن را فراموش نکنید و تمرین را با حرکات کششی پایان دهید. بهتر است که 3 بار در هفته به مدت حداقل ۳۰ دقیقه تمرین کنید و تلاش  کنید حداقل برای ۳ ماه این کار را تکرار کنید. با استفاده از حسگرهای روی دستگاه تردمیل یا نمایشگر ضربان قلب، می‌توان ورزش را با ضربان قلب ثابت شروع کرد ,که عدد ضربان  قلب باید حداقل ۷۵ درصد از حداکثر ضربان قلب باشد. ۵تا ۱۵ درصد یک شیب استاندارد برای دستگاه تردمیل می باشد. باید به این نکته توجه کنید که در هنگام استفاده از دستگاه ضربان قلب خود را بین 70 تا 85 درصد نگهدارید تا کالری سوزی بهتری در بدنتان اتفاق بیافتد و در عین حال دچار مشکل و آسیب نشوید.
  • ورزشکارانی که جهت کاهش وزن و چربی سوزی از تردمیل استفاده می کنند توصیه میشود که از دستگاهی استفاده کنند که مجهز به شیب و تنظیم درجه ی شیب باشد. شیب دربرخی از دستگاه ها حاوی برنامه تمرین های ازقبل تعیین شده نیز است که با انتخاب آنها شیب به صورت خودکار تغییر میکند . اگر شما تردمیلی دارید که شیب آن به صورت دستی تغییر می کند، باید توجه کنید که به صورت آرام آرام شیب را تغییر دهید و از تغییر ناگهانی شیب از درجه ی پایین به درجه ی بالا خودداری کنید , زیرا باعث آسیب و فشار زیاد به مفصل های زانو و کمر شما خواهد شد.

با تردمیل چقدر کالری می سوزانیم؟

راه رفتن با سرعت ۴ مایل بر ساعت (۶/۵ کیلومتر بر ساعت) روی تردمیل برای فردی با وزن ۶۸ کیلوگرم در حدود ۳۵ دقیقه ۲۰۰ کالری میسوزاند. فردی با وزن ۸۴ کیلوگرم همین ۲۰۰ کالری را در ۳۰ دقیقه میسوزاند. اگر در طول فعالیت شدت را افزایش دهید به صورت کلی کالری بیشتری می سوزانید. با وزن ۶۸ کیلوگرم اگر به جای راه رفتن روی دستگاه، بدوید ۲۰۰ کالری را به جای ۳۵ دقیقه می تواند در ۲۰ دقیقه بسوزاند.

تردمیل کدام قسمت بدن را لاغر می کند ؟

تردمیل همانطور که در قسمت بالا هم گفتیم یک نوع پیاده روی ثابت می باشد که مقدار چربی و کالری سوزی بیشتری نسبت به سایر دستگاه های ورزشی دارد و هنگام شروع ورزش و استفاده از هر کدام از دستگاه های ورزشی بعد از انجام تمرینات کششی استفاده از تردمیل توصیه میشود . چربی سوزی دستگاه تردمیل بیشتر در نواحی شکم- پهلو و پاها است اما می توان با انجام یک سری از تمرینات بر روی دستگاه حتی چربی سوزی در نواحی هایی همانند سینه – بازو و … را انجام داد. 

نکات مهم برای دویدن بر روی تردمیل

  • زمان پیاده روی دستگاه باید از کفش اسپرت استفاده شود
  • لازم است شروع و پایان حرکت روی دستگاه با سرعت پایین صورت بگیرد
  • هنگام روشن بودن تردمیل از دستگاه پیاده نشوید
  • اگر هنگام پیاده روی دستگاه احساس سرگیجه کنید باید از دویدن روی آن خودداری کنید
  • برای اینکه هنگام دویدن روی دستگاه دچار آسیب نشوید از گرفتن دستگیره ها خودداری کنید

حالا که با فواید و مضرات تردمیل آشنا شدید برای اینکه در خرید تردمیل مناسب نیازتون بتونید بهتر تصمیم گیری کنید توصیه میکنیم مقاله چگونه تردمیل مناسب خودم را انتخاب کنم؟ رو مطالعه بفرمایید. برای خرید بهترین تردمیل خانگی حتما به وبسایت فروشگاه ورزشی تک رزم سر بزنید.

takrazm instagram takrazm aparat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!