مسابقه بوکس

بوکس، بهترین ورزش رزمی ( قسمت دوم )

در بخش اول مقاله بوکس، بهترین ورزش رزمی، با ورزش بوکس، تاریخچه، فواید و تجهیزات لازم آن آشنا شدیم و در بخش دوم به اصول، تکنیک های بوکس، اصطلاحات رایج و………میپردازیم

 

اصول و تکنیک‌های اصلی بوکس

.

جب (Jab)

نخستین حرکت از تکنیک های بوکس است در بوکس یاد می‌گیرید، راکی اسنایدر، بنیانگذار و مدیر عامل شرکتی که در ان بوکس را به (jab) مبتلایان بیماری پارکینسون آموزش می‌دهد، می‌گوید هدف از این ضربات این است که رقیب را از نزدیک شدن به خود باز دارید.
برای انجام این حرکت باید دست‌هایتان را مشت کنید و نزدیک صورتتان نگه دارید و سپس با دست مخالف خود ضربه بزنید (این ضربه به این علت که افراد اغلب راست دست هستند، به چپ مستقیم هم شهرت دارد). باسنتان باید بین پاها باشد، زانوهایتان را کمی خم کنید و پاشنه پایتان باید بلند شده باشد. پای جلویتان باید کمی زاویه داشته باشد و به سمت رقیب اشاره کند و پای عقبتان نیز در زاویه ۴۵ درجه باشد. سپس باید دستتان را به سمت جلو بکشید و همراه با بیرون دادن سریع نفستان، مشت بزنید. قدرت و محکم بودن حرکت جب در بوکس الزامیست زیرا هدف این است که شما قبل از قلاب کردن دستانتان به دور رقیب از ضربات امتیازبگیرید در غیر این حالت کل حرکات اضافی خواهد بود.

تکنیک جب در ورزش بوکس

کراس (cross)

به وسیله‌ی دست موافق می‌توانید با انرژی بیشتری ضربه بزنید. از ضربه کراس می‌توانید به عنوان همتای حرکت جب استفاده کنید. به وسیله دست عقب‌تر (دست موافق) چانه حریف را هدف بگیرید و با حرکتی سریع ضربه بزنید. شانه عقب ترتان به جلو کشیده می‌شود. در همین هنگام دست جلو به عقب بر می‌گردد و روی صورتتان قرار می‌گیرد. با انجام این حرکت، نیم تنه و باسن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخند. وزنتان از پای عقب به جلو منتقل می‌شود و در نتیجه پاشنه عقب به سمت بیرون می‌چرخد. کراس یکی از حرفه ای ترین تکنیک های بوکس میباشد.

تکنیک کراس در ورزش بوکس

هوک (Hook)

اگر می‌خواهید حریف را با یک ضربه زمین بزنید، حرکت هوک می‌تواند یکی از بهترین تکنیک های بوکس باشد. حرکت هوک به عنوان یکی از قوی‌ترین ضربات بوکس شناخته می‌شود و می‌توان این ضربه  را با هر دو بازو نیز وارد کرد. از ان جایی که ضربات بسیاری از تازه‌کاران به شکل جب، کراس، هوک است، بنابراین از دست غیر تخصصی خود برای وارد کردن ضربه هوک استفاده می‌کنند. برای انجام این حرکت لازم است تا وزن خود را روی پای هدایت کننده خود بیاندازید تا بتوانید بچرخید و از طریق باسن و بالا تنه خود انرژی تولید کنید. مشتتان را به صورت افقی به سمت رقیب بچرخانید و برای افزایش تاثیر ضربه بچرخید.
چک هوک نیز مدل دیگری از حرکت هوک است. این حرکت بستگی به شرایط خاص مبارزه دارد زیرا تنها حالت مناسب برای اجرای این تکنیک زمانی است که حریف به صورت ناگهانی حمله میکند یا به سرعت جلو میاید. اساسا در حالتی که پای مخالف را جلو میاورید روی پاشنه پای چپ خود میچرخید (به این شرط که راست دست باشید) و همزمان حرکت هوک را اجرا میکنید. زمانی که روی پهلوهایتان میچرخید حریف برای لحظاتی گیج میشود و حریف را به زمین میاندازید.

تکنیک هوک در ورزش بوکس

آپرکات (upper cut)

حرکت آپرکات یکی دیگر از تکنیک های بوکس و ضربات شدیدی است که برای دفاع شخصی از ان استفاده می‌شود. به دنبال ضربه‌ی هوک، از حرکت آپرکات استفاده می‌شود. زمانی که بازویتان با زاویه‌ی روبه بالا به سمت رقیب حرکت می‌کند، باید بدنتان را مثل حرکت هوک یا کراس حرکت دهید. زمان وارد کردن این ضربه  شانه‌هایتان، باسن، ساق پاها و پاهایتان باید به یک شکل بچرخند. دقت کنید که به عقب خم نشوید، روی پاهای خود نپرید و ثابت بمانید.

تکنیک آپرکات در ورزش بوکس

داک (Duck)

این حرکت، برای دفاع از برخورد مشت‌های حریف استفاده میشود. حتی اگر مبارزه هم نمی‌کنید، ولی این حرکت را برای دور شدن از خطرهای احتمالی تمرین کنید. در انجام این حرکت سرتان باید به طرفین و زیر مشت‌های حریف که به سمتتان می‌آیند حرکت کند. هنگام رسیدن مشت حریف، پاهایتان را به سرعت خم کنید و در همان لحظه، بدنتان را کمی به راست یا چپ بچرخانید.

تکنیک داک در ورزش بوکس

شوشاین (Shoeshine)

این حرکت یکی از تکنیک های بوکس است که شامل تعداد زیادی مشت است که با سرعت زیاد و در فاصله نزدیک وارد می‌شوند. در این حرکت سرعت اهمیت زیادی دارد و راز داشتن دستانی سریع، پاهای سریع است. پاهای خود را مثل هنگامی که طناب می‌زنید در حرکت نگه دارید تا دستانتان بتوانند سرعت خود را حفظ کنند.

استریت (ضربه مستقیم)

برای اینکه این حرکت را با حرکت جب اشتباه نگیرید باید بگوییم که حرکت استریت یک ضربه قدرتی است. هنگامی میتوانید از این حرکت استفاده کنید که دست غالب خود را برای مهار ضربه به شکل صلیب بگیرید و به همین دلیل نیز به آن «متقاطع» هم گفته میشود. برای انجام این حرکت اگر راست دست هستید پای چپتان را به سمت جلو بگذارید به بهترین نحو از دست چپتان برای ضربه جب و از دست راستتان برای ضربه استریت (مستقیم) استفاده کنید. این حالت برای بوکسورهای چپ دست برعکس است.

تکنیک استریت در ورزش بوکس

 

بولو پانچ

حرکت بولو پانچ یکی از تکنیک های بوکس است و اساسا ضربه رو به بالا، نوسانی و کشیده است و حرکتی نمایشی نیست. از آنجایی که حرکت‌های کشیده قاعدتا از سوی رقیب دفاع میشود میتواند حواس او را پرت کند. دست عقبتان را به اطراف بچرخانید تا به حریف برخورد کند و حرکت هوک یا استریت سنگین را به او وارد کنید، این درحالیست که از دست جلوییتان برای وارد کردن ضربه‌های قدرتمند استفاده میکنید. در ادامه طوری وانمود کنید که میخواهید ضربه بعدی را بزنید تا بدین وسیله رقیب منحرف شود و این کار میتواند برای شما فضا را باز کند.

هی میکر

حرکت هی میکر یکی از حرفه ای ترین تکنیک های بوکس و مانند حرکت هوک است با این فرق که بازوی قلاب شونده فرد بیشتر باز میشود. برای انجام این حرکت دستتان را برای اینکه بیشتر باز شود به سمت عقب کج کنید و حرکت را به روش حلقه‌ی نیم دایره بزرگ انجام دهید درست مثل زمانی که حرکت هوک را انجام میدهید اما با قدرتی بیشتر. به این علت که نیروی زیادی را در یک مشت خود جمع میکنید میتواند تعادل رقیب را به هم بزند، پس میتوانید حرکت هی میکر را به عنوان حرکت پایانی و هنگامی استفاده کنید که رقیب قبلا ضعیف شده است.

تکنیک هی میکر در ورزش بوکس

پول کانتر

حرکت پول کانتر یکی از تکنیک های بوکس است که به مهارت و استعداد به خصوصی نیاز دارد. در این حرکت به آرامی به سمت رقیب خم میشوید و بعد به سرعت سرتان را به عقب میکشید تا از ضربه حریف در امان بمانید و سپس مشت مستقیم را به حریف وارد میکنید.

 

تکنیک پول کانتر در ورزش بوکس

.

دمپسی رول و گزل پانچ (حرکت چرخش دمپسی و ضربه مشت کانگورویی)

این دو حرکت در اصل از یکدیگر جدا هستند اما تاثیر ترکیبی آن‌هاست که آن‌ها را به یک حرکت رزمی درست تبدیل میکند. نام دمپسی رول از مخترع این حرکت جک دمپسی گرفته شده است که از تکنیک دفاعی رقص پا استفاده میکرد اما قبل از اینکه حمله کند سرش را خم میکرد و شانه‌هایش را به سمت پایین میاورد و این کار را تکرار میکرد.
بوکسور با تکنیک تدافعی آرام آرام به رقیب نزدیکتر میشود و سپس با استفاده از همان سرعت ضربه محکمی به سمت بالا میزند. این حرکت میتواند ضربه هوک، ضربه مستقیم یا ضربه به سمت بالا باشد.

 

تمرینات بوکس

این تمرینات علاوه بر افزایش مهارت به افزایش امادگی بدنی بوکسور نیز کمک میکند.

 

کیسه زدن

از انواع تمرینات مناسب برای یک بوکسور، زدن مشت به کیسه‌ی مخصوص بوکس است. اگر به تازگی این ورزش را شروع کرده اید، هرگز بدون باند و دستکش این تمرین را انجام ندهید. داشتن کیسه بوکس استاندارد از الزامات این تمرین است.

تمرین با کیسه بوکس

شادو زدن

شادو زدن تمرین مهم بعدی است که در افزایش مهارت تاثیر بسزایی دارد. برای انجام این تمرین شما باید تصور کنید که یک حریف مقابل شما ایستاده و پس از تصور ضربات احتمالی آن، باید شروع به تمرین فرضی با ان کنید. این تمرین سبب افزایش آمادگی ذهنی، تمرکز به تکنیک‌های ناخودآگاه و بالا بردن دقت ضربات میشود.

تمرین شلدو زدن در ورزش بوکس

.

شرایط مسابقات بوکس 

.

زمان مسابقه بوکس

در تمامی مسابقات جهانی و المپیک و دیگر مسابقات رسمی زمان مسابقه سه راند سه دقیقه‌ای است که بین هر راند یک دقیقه استراحت وجود دارد. در مبارزات دو جانبه تعداد راندها به همین ترتیب است. بنابراین در صورت توافق طرفین می‌توان در ۴ راند ۳ دقیقه‌ای یا ۶ راند ۲ دقیقه‌ای نیز مسابقه را انجام داد. هر مبارز مجاز است یک نفر را به عنوان کمک و یک نفر را به عنوان دستیار داشته باشد تا او را زمان استراحت بین هر راند‌تر و خشک کنند.

 

رینگ بوکس

رینگ در تمام مسابقات باید این شرایط را دارا باشد:

  • اندازه رینگ بوکس باید حداقل ۴٫۹۰ متر در ۴٫۹۰ مترو حداکثر ۶٫۱۰ در ۶٫۱۰ متر مربع باشد.
  • کف رینگ باید مسطح و محکم و حداقل ۵۰ سانتیمتر از لبه خارجی طناب‌ها به سمت بیرون ادامه داشته باشد.
  • کف رینگ را باید با نمد یا لاستیکی به قطر حداقل ۱٫۵۰ و حداکثر ۱٫۹۰ سانت پوشانده شود و روی آن پارچه برزنتی محکمی به صورتی که ان پارچه تمام سطح رینگ را بپوشاند کشیده شود.
  • سه رشته طناب به ضخامت حداقل سه سانتیمتر و حداکثر ۵ سانتیمتر اطراف رینگ باید کشیده شود به شکلی که فاصله طناب‌ها از کف رینگ به ترتیب ۴۰ و ۸۰ و ۱۳۰ سانتیمتر باشد.
  • لوازم رینگ: شامل ۲ عدد سینی چوبی با مقداری کلیفون برای کف پاها، ۲ عدد چهار پایه، ۲ بطری آبخوری، ۲ لگن خاک اره، ۲ سطل آب، میز، صندلی کافی برای هر ورزشکار، زنگ، کرنومتر دقیقه و ثانیه شمار و یک جعبه کامل لوازم کمک‌های اولیه پزشکی.

رینگ بوکس

دستکش ها

دستکش‌های مبارزه هر یک باید به وزن ۸ اونس یا ۲۲۷ گرم باشد به شکلی که وزن چرم روکش دستکش‌ها و محتویات آن مساوی باشد (۴ اونس روکش چرمی و ۴ اونس محتویاتش). البته در تمرینات از دسکش‌های ۱۲ و ۱۴ و ۱۶ اونس نیز استفاده می‌شود. محتویات داخل دستکش‌ها نباید جابجا شوند و روی چرم روکش دستکش‌ها نباید بریدگی داشته باشد. بند دستکش‌ها نیز باید بدون سری فلزی و در پشت مچ دست بوکسور بسته شود.

 

boxing gloves

.

بانداژها

بانداژها باید شبیه نوعی که در پانسمان زخم به کار می‌رود باشد ولی از جنس نخ (بطول ۲٫۵ متر و عرض ۴٫۵ سانتیمتر)

بند بوکس بستن

لباس شرکت کننده

  • کفش مخصوص یا پوتین سبک و بدون هیچ پاشنه ای
  • شلوار کوتاه تا نیمه ران و زیر پیراهن رکابی که سینه وپشت را بپوشاند و در حالتی که پیراهن و شلوار یک رنگ بوده در کمر باید از باندی با رنگ دیگر مجزا استفاده شود.
  • استفاده از کلاه، محافظ دندان لاستیکی و بیضه بند کاپ دار الزامی است (در مسابقات آماتور و المپیادها و مسابقات جهانی اجباری باشد)
  • استفاده از کمربندهای چرمی و سگک و هر نوع اشیا ممنوع است.
  • استعمال روغن و هرو نوع ماده شبیه به وازلین که برای حریف زیان اور است ممنوع میباشد.
  • استفاده از شلوارهای بافتنی و انواع شلوار چسبان مجاز نیست.

.

لباس بوکس و نقش آن در اجرای صحیح تکنیک های بوکس

 

از سایر تجهیزات بوکس مانند کفش بوکس ، لثه بوکس ، کلاه بوکس و لباس بوکس در وبسایت فروشگاه اینترنتی تک رزم دیدن فرمایید.

 

 

قوانین مسابقات بوکس

 

۱) دو بوکسور باید هم وزن باشند.
۲) مبارزان تا ۲۴ یا ۳۶ ساعت قبل از مسابقه باید در وزن ثابت خود باشند. اگر مبارزی در وزن خود نباشد ۱ ساعت به او وقت داده می‌شود تا به وزن مسابقه برسد.
۳) مبارزه باید در رینگ برگزار شود که از سطح زمین فاصله داشته باشد.
۵) مبارزان اجازه ضربه زدن به بالای کمربند حریف را دارند و ضربه به زیر کمربند خطا می‌باشد.
۶) ضربه وارد کردن با سر، شانه، آرنج خطا می‌باشد.
۷) مشت زدن با دستکش‌های باز، قسمت داخلی دستکش، مچ، بیرون دست و یا کناره کف دست خطا می‌باشد.
۸) مشت زدن به پشت رقیب (گردن، سر و بدن) خطا می‌باشد.
۹) مبارز اجازه گرفتن رقیب و ضربه زدن همزمان به او را ندارد.
۱۰) بعد از سوت داور و اعلام قطع بازی یا اتمام راند، امکان ضربه وارد کردن به حریف وجود ندارد.
۱۱) مبارزان اجازه درآوردن محافظ لثه را برای استراحت کردن در طول راند ندارند.
۱۲) وقتی مبارز حریف را نقش زمین می‌کند، زمانی که حریف روی زمین افتاده است نباید به او ضربه دیگری بزند.
۱۳) مبارزی که روی زمین می‌افتد فقط ۱۰ ثانیه فرصت دارد تا دوباره بلند شود.
۱۴) مبارزی که ضربه زیر کمربند به او وارد میشود، ۵ دقیقه زمان دارد تا به مبارزه برگردد در غیر این صورت بازنده می‌شود.
۱۵) اگر مبارزی از عمد ضربه خطایی بزند و خطا توسط داوران عمدی تشخیص داده شود، مبارز بازنده اعلام می‌شود.

 

وزنهای مختلف شرکت کنندگان در مسابقات بوکس

.

  • مگس وزن تا ۴۸ کیلو
  • خروس وزن تا ۵۴ کیلو
  • پر وزن تا ۵۷ کیلو
  • سبک وزن تا ۶۰ کیلو
  • نیم وزن سبک تا ۶۳٫۵ کیلو
  • نیم وزن تا ۶۷ کیلو
  • میان وزن سبک تا ۷۱ کیلو
  • میان وزن تا ۷۵ کیلو
  • نیم وزن سنگین تا۸۱ کیلو
  • سنگین وزن تا۹۱ کیلو
  • فوق سنگین وزن تا ۹۱+ کیلو

.

روش محاسبه برد و باخت در مسابقات مشت زنی

 

.

به دو روش بوکسور برنده تعیین می‌گردد:

 

الف) برد با امتیاز:

هر دو مبارز قبل از شروع مسابقه طبق قوانین دارای ۲۰ امتیاز هستند. بر اساس ضربات خورده شده، مجموع آن‌ها را بر ۳ تقسیم میکنند و حاصل آن را از ۲۰ کم میکنند و در ورقه داوری ثبت می‌شود. این محاسبه در یک دقیقه زمان استراحت توسط داوران کنار انجام میشود. (داور وسط اجازه دادن امتیاز کتبی را ندارد)

 

ب) برد با ضربه فنی:

معمولاهر گاه بر اثر ضربه‌ای لگن و دست و زانو و… از بوکسور به جز دو کف پای ان با کف رینگ تماس داشته باشد یا مبارز روی طناب بی‌حال افتاده باشد و یا تلو تلو بخورد به زمین بیفتد داور باید به او ۱۰ ثانیه زمان بدهد و این زمان را با شمردن بلند و انگشتانش به بوکسور نشان دهد تا مبارز از جایش بلند شود.

.

چند نکته درباره ورزش بوکس

.

لباس‌های مناسب بپوشید

بسیاری از افراد توصیه می‌کنند لباسی بپوشید که در آن راحت هستید، زیرا در هنگام تمرین سر پا ایستاده‌اید و لباس شما نباید تنگ یا خیلی گشاد باشد. اگر لباستان تنگ باشد نمی‌توانید تحرک لازم را داشته باشید و اگر گشاد باشد، امکان دارد به چیزی گیر کند و دید شما را مسدود کند یا توسط کسی کشیده شوید.

با شکم پر ورزش نکنید

خوردن غذا قبل از ورزش، جریان خون به عضلات را محدود میکند و حرکات مفید یا قدرتمند نخواهند بود. اگر واقعاً احتیاج دارید که قبل از تمرین چیزی بخورید، یک عدد موز یا چند تکه هندوانه کافی است. وعده‌های غذایی مثل موز و هندوانه قند لازم بدن شما را تامین می‌کنند.

باید طناب بزنید… زیاد

طناب زنی امر مهمی در آماده شدن برای ورزش بوکس است، بهترین روش تمرین برای هماهنگی دست و پا، طناب زنی است. دست‌ها و پاهایتان باید هماهنگ باشند و بتوانند با فعالیت کنند. طناب ورزشی بهترین مکمل تمرینات بوکس است.

مهم‌ترین نکته در بوکس، طرز ایستادن است

اگر طرز درست ایستادن را یاد نگرفته باشید، مشت قدرتمندی نمیتوانید بزنید. زانوهایتان باید همیشه نرم باشند. نباید پاهایتان را قفل کنید. زمانی که مشغول به تمرین هستید، هنگامی که پاهای شما قفل شوند، آسیب‌پذیری شما در همانجاست، زیرا نمی‌توانید تعادلتان را حفظ کنید.

کلام آخر

ورزش بوکس به علت داشتن فواید قلبی و عروقی و تمرینات قدرتی، مناسب عضله سازی، کاهش وزن و بهبود عملکرد قلب عروق است. اهمیتی ندارد که کدام برنامه تمرینی بوکس را انتخاب می‌کنید، اما حتما ابتدا حرکات را به آرامی تمرین کنید. بدین صورت، ضمن جلوگیری از آسیب دیدگی، بیشترین تاثیر را از تمرینات خود خواهید گرفت. در این بخش تمام تلاشمان را کردیم تا شما را با تکنیک‌های رایج ورزش بوکس، شرایط مسابقات، قوانین و… اشنا کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

یک دیدگاه برای “بوکس، بهترین ورزش رزمی ( قسمت دوم )”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!