دانستنیهای ورزش تکواندو

تکواندو به زبان ساده

 

ورزش تکواندو یکی از سیستماتیک‌ترین و علمی‌ترین رشته‌های رزمی با سابقه ۵۰۰۰‌ ساله است که مبدا آن کشور کره و در آن غالباً از مهارت‌های فیزیکی و تکنیک‌های بدنی استفاده می‌دهد.

این ورزش دارای بیشترین تعداد ورزشکار در بین سایر ورزش‌های رزمی در جهان است و به سلطان ضربات پا معروف است. ضربات پا در این رشته بسیار سرعتی و تکنیکی و دارای تنوع زیادی نسبت به سایر رشته‌های رزمی بوده و همین باعث برتری رشته تکواندو در برابر سایر رشته‌های رزمی شده است.

این رشته رزمی بصورت همزمان علاوه بر تقویت جسم و قوای بدنی، روحیه و استقامت و تمرکز را در بدن و ذهن فرد تقویت می‌کند.
به همین دلیل امروزه جایگاه جهانی و شهرت این رشته انکار ناپذیر بوده و جزو ورزش‌های رسمی المپیک به شمار می‌رود.

 

مکتب ورزش تکواندو

تکواندو روش درست استفاده از ضربات دست و پا برای حمله و دفاع از فرد بوده و کنترل خشم و حفظ آرامش را به ورزشکار می‌آموزد و با آموزش روش صحیح استفاده از تمام اعضا و قوا در جهت توقف درگیری، به ساختن جامعه‌ای بهتر و آرام‌تر کمک می‌کند، ولی در عین حال معتقد است باید به دشمنی که قصد آسیب زدن دارد غلبه کرد.

 

چه چیز تکواندو را از سایر رشته‌ها متمایز می‌کند؟

استایل خاص تکواندو بیشتر دفاعی بوده و براساس ضربات پا با حداکثر قدرت و سرعت است و بر رعایت فاصله فیزیکی با حریف و اجرای تکنیک‌ها برای دور کردن فرد مهاجم تأکید دارد که همین مورد آن را از سایر سبک‌های رزمی موجود متمایز می‌کند. البته در این هنر رزمی از اعضای دیگر بدن مانند دست برای ضربات مشت و دفاع و هول دادن طرف مقابل نیز استفاده می‌شود.

 

 

مبارزات تکواندو

سبک‌های ورزش تکواندو

تکواندو سبک‌های مختلفی دارد که برای هر رده سنی و هر جنسیتی میتواند مناسب باشد.

سبک‌های تکواندو آنقدر متنوع است که هرکس با هر سلیقه و فیزیک بدنی می‌تواند شاخه مورد نظر خود را پیدا کند و سریعاً در آن پیشرفت کند.

این ورزش دارای دو سبک «ITF» و «WTF» می‌باشد که در قوانین و لوازم مبارزه، فرم‌ها، نوع پوشش، جزئیاتی در نوع دفاع‌ها و نام برخی تکنیک‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند و هر کدام دارای چهار بخش می‌باشند:

کیورگی: مبارزه
پومسه یا فرم: اجرای حرکات و تکنیک‌های نمایشی
هانمادانگ: حرکات نمایشی و شکستن اجسام
دفاع شخصی در تکواندو: دفاع از خود با پا

 

تکواندو پومسه

فواید ورزش تکواندو

آگاهی از فواید و معایب یک ورزش، به فرد کمک می‌کند تا به پیشرفت جسمی و ذهنی در آن رشته برسید. یکی از مزیت‌های اصلی رشته تکواندو، رشد همزمان جسمانی و سلامت روحی می‌باشد. در زیر درباره سایر مزایای این ورزش به شما توضیحاتی می‌دهیم.

تکواندو یک رشته رزمی است که در وهله اول از به فرد دفاع از خود را آموزش میدهد و شما میتوانید در موقعیت‌های مختلف از هنرهای دفاع شخصی این رشته استفاده کنید.

این رشته رزمی ذهن و فکر شما را تقویت میکند و قدرت تصمیم گیری و تمرکز شما را در کوتاه مدت بهبود میبخشد.

تکواندو بر آساس احترام و نظم بنا شده و به فرد احترام به دیگران و نظم در زندگی شخصی را می‌آموزد.

تکواندو یکی از بهترین رشته‌های رزمی برای افزایش اعتماد به نفس میباشد بطوری که بیشتر روانشناسان کودک، برای کودکانی که خجالتی بوده و اعتماد به نفس پایینی دارند شرکت در کلاسهای این ورزش را توصیه می‌کنند.

اگر علاقه‌مند به سبک کیورگی یا مبارزات تکواندو باشید، عضلات پای شما به شکل شگفت‌انگیزی تقویت می‌شود.
همچنین پومسه و هانمادانگ باعث تقویت تمام عضلات بدن می‌شوند.

از آنجایی که چربی‌سوزی در این ورزش بسیار بالاست، به افراد و بخصوص کودکان دارای اضافه وزن بشدت توصیه می‌شود.

 

معایب ورزش تکواندو

هر ورزشی در کنار فواید، معایبی نیز دارد که در این بخش برخی معایب احتمالی رشته تکواندو را با هم بررسی میکنیم.

احتمال بروز آسیب در مواردی که تجربه مربی به حد کافی برای آموزش این رشته نباشد.

احتمال کبودی و ضرب دیدگی بخصوص در جلسات اول و مسابقات که البته موردی عادی در رشته‌های رزمی میباشد

احتمال آسیب‌هایی مانند گرفتگی عضلات، پیچ خوردگی مچ پا و زانو و… در صورت گرم نکردن پیش از تمرین و مبارزه که این مورد هم مختص به تکواندو نیست و در هر رشته‌ای امکان‌پذیر است.

 

آسیب‌های معمول در ورزش تکواندو

در رشته تکواندو که فرد باید با انگشتان پای خود به بدن حریف ضربه وارد کند و در عوض با گارد دستانش جلوی ضربه‌های پای حریف را بگیرد، بیش از هر عضو دیگر ساعد، مچ و انگشتان دست و همچنین زانو، ساق و انگشتان پا در معرض آسیب دیدگی قرار می‌گیرند. البته احتمال کشیدگی و گرفتگی عضلات ران و کتف نیز وجود دارد، اما عمده مصدومیت‌هایی که برای ورزشکاران تکواندو کار ایجاد می‌شود مربوط به مفاصل و استخوان‌های دست و پا هستند.

.ورزشکاران رشته ورزشی تکواندو

تجهیزات مبارزه تکواندو

بعد از آشنایی مختصر با رشته تکواندو و بررسی فواید و معایب این رشته، نوبت به معرفی تجهیزات مورد نیاز تکواندو می‌رسد.
تکواندو یکی از ایمن‌ترین ورزش‌های رزمی در دنیاست، چرا که از تجهیزات ایمنی مناسب و استانداردی در مبارزات تکواندو استفاده می‌شود و همین کاهش آسیب دیدگی باعث شده در المپیک به این رشته رزمی توجه ویژه‌ای شود.

 

 

تجهیزات تکواندو

 

تجهیزات تکواندو شامل وسایل زیر میباشد:

هوگو یا محافظ سینه

هوگو از مهمترین تجهیزات مبارزه تکواندوست و باعث جذب ضربات حریف به بالاتنه فرد و محافظت از قفسه سینه می‌شود. ضربه به هوگو باعث ثبت امتیاز در این رشته می‌شود. هوگو در دو مدل ساده و الکترونیکی موجود است و نوع الکترونیکی در مسابقات رسمی استفاده می‌شود و از طریق یک رسیور امتیاز ناشی از ضربات پا که با روپایی سنسوری به هوگو می‌خورد را ثبت می‌کند.

هوگو تکواندو

مشاهده و خرید انواع هوگو تکواندو

ساق بند و ساعد بند

ساق بند و ساعد بند جهت محافظت از ساق پا و ساعد دست در برابر ضربات پای حریف میباشد. در تکواندو با استفاده از دست از ضربات دفاع میکنیم و ساق بند و ساعد بند در واقع جلوی آسیب به دست و پا در برابر ضربات حریف را می‌گیرد.

 

ساق بند و ساعد بند تکواندو

 

مشاهده و خرید انواع ساعدبند تکواندو و ساق بند تکواندو

روپایی

روپایی‌های جدید یا همان روپایی انگشتی در واقع شبیه جوراب بوده و مانع آسیب به قسمت روی پا می‌شوند و در دو نوع معمولی و سنسوردار موجودند که روپایی سنسوردار برای استفاده در مسابقات و دارای تعدادی آهنربای کوچک بوده و در اثر برخورد با هوگو الکترونیکی امتیاز را ثبت می‌کند.

روپایی تکواندو

 

مشاهده و خرید انواع روپایی تکواندو

دستکش تکواندو

استفاده از دستکش تکواندو برای جلوگیری از آسیب دیدگی مشت حین مبارزه میباشد.

دستکش تکواندو

مشاهده و خرید انواع دستکش تکواندو

کلاه تکواندو و نقاب حفاظتی

کلاه تکواندو از اصلی‌ترین تجهیزات مبارزه میباشد چرا که آسیب دیدگی سر می‌تواند عواقب خطرناکی برای ورزشکار داشته باشد.

 

کلاه تزریقی تکواندو

همچنین برای سنین کودک و نونهال از یک نقاب شیشه‌ای در جلوی کلاه استفاده می‌شود تا صورت و چشم و بینی فرد آسیب نبیند.

 

کلاه تکواندو حفاظ دار

 

مشاهده و خرید انواع کلاه تکواندو و نقاب محافظتی تکواندو

نانشیم و کاپ

کاپ و نان شیم نیز از تجهیزات ضروری در رشته‌های رزمی و تکواندو میباشد که مانع آسیب رسیدن به اندام تناسلی آقایان و بانوان می‌شود.

 

نان شیم یا کاپ تکواندو

 

مشاهده و خرید انواع نانشیم رزمی

 

سایر تجهیزات مانند کفش، لباس، کمربند نیز برای ورزش تکواندو مورد استفاده قرار می‌گیرد که انواع مختلف با کیفیت و طرحهای متنوعی دارد.

 

تجهیرات ایمنی ورزش تکواندو

مشاهده و خرید انواع لباس تکواندو و کمربند تکواندو

تکواندو بهترین ورزش رزمی برای بانوان

ورزش رزمی فول بادی و ورزش‌های رزمی که کمترین آسیب دیدگی را برای بانوان داشته باشند، بهترین انتخاب برای آن‌هاست و از آنجا که تکواندو تمام اصول دفاع شخصی را در ایمن‌ترین حالت به فرد آموزش می‌دهد می‌توان گفت بهترین انتخاب بین ورزش‌های رزمی برای خانم‌هاست.
همچنین تکواندو ورزشی است که در شکل گیری لگن، شکم و رانها بسیار موثر بوده و چربی سوزی بالایی دارد که این امر بشدت مورد علاقه بانوان میباشد.

 

 

تمرین تکواندو برای بانوان

ترتیب رنگ کمربندها در ورزش تکواندو

 

کمربند سفید تکواندو (پک تی)

سمبل صداقت و بی‌گناهی میباشد. در این رده، تکواندوکاران آگاهی زیادی درباره تکواندو ندارند.

 

کمربند زرد تکواندو (نورانگ تی)

سمبل زمینی آماده برای جوانه زدن گیاه. رنگ زرد نشان دهنده اینست که ورزشکار در حال یادگیری و شکل گیری میباشد.

 

کمربند سبز رنگ تکواندو (نوک تی)

   سمبل رویش جوانه‌ای از خاک و در حال سبز شدن است و نشان دهنده این که تکواندوکار در حال رشد و پیشرفت است.

 

کمربند آبی تکواندو (چونگ تی)

  سمبل گیاه سبز شده و تبدیل شده به درخت است و نشان دهنده این که وزشکار به سطح مطلوبی از فنون و تکنیک‌های تکواندو رسیده است.

 

کمربند قرمز تکواندو (هونگ تی)

  این رده از کمربند به معنای احتیاط بیشتر ورزشکار در مقابل حریف و دور نگهداشتن وی میباشد.

 

کمربند مشکی رنگ (هوک تی) 

رنگ مشکی مقابل رنگ سفید میباشد و به معنای یادگیری تمام فنون و تکنیک‌های این تکواندو و غلبه بر ترس میباشد. نکته مهم این رده از ورزش تکواندو، غلبه بر غرور و تکبر و داشتن تواضع و فروتنی بیشتر می‌باشد.

 

کمربند تکواندو

 

کلام پایانی

در این مقاله کوتاه سعی کردیم شما را کمی با رشته پرطرفدار تکواندو آشنا کنیم تا بتوانید در صورتیکه تصمیم به یادگیری این رشته دارید، با اطلاعات کاملتری وارد این رشته رزمی مهیج شوید.

 

همکاران ما در فروشگاه اینترنتی رزمی تک رزم آماده پاسخگویی و مشاوره به شما علاقه مندان رشته های رزمی در زمینه تهیه ملزومات این رشته ها میباشند.

4 دیدگاه برای “دانستنیهای ورزش تکواندو”

  1. من ورزشکار رزمی جودو هستم کمربند مشکی هستم مسابقات جودو استانی دهه فجر نفر اول شده ام کمربند مشکی هستم کاردانی کامبیوتر گرافیک هستم اگر کسی دختران تکواندو قصد ازدواج دارید واتساپ اینستگرام تلگرام ایمو حسام الدین اسماعیل زاده 09144269447 بپیوندید به رو بیکا 09144269447 بپیوندید حسام الدین اسماعیل زاده 09144269447 زنگ بزنید

  2. متاسفانه itf در ایران خصوصا بعد انقلاب با وروود wtfمورد بی مهری زیادی قرار گرفت! و کلا کنار گذاشته شد و گاها از طرف itfکاران سابق و پیشکسوتان تکواندو هم مورد بی مهری قرار گرفت! تا جایی که بر علیه این سبک مادر و نخستین سبک تکواندو جبهه گیری شده و برای پانگرفتن دوباره آن اقدامات ناجوانمردانه ای خصوصا در زمان ریاست طولانی مدت گذشته فدارسیون تکواندو و فدراسون نشینان تحت نفوذ و امر ایشان صورت گرفت تا جایی که فعالیت این سبک در باشگاه ها خصوصا در رشت ممنوع و غیر قانونی اعلام شد در صورتی که در بسیاری از کشورهای دنیا هر دو سبک تکواندو itf و wtfدارای فدراسون های جداگانه و در کنار هم به فعالیت مشغول میباشند! امید که با ریاست جناب ساعی دید بهتر و نو آورانه تری به چنین رویداد هایی صورت گیرد با سپاس سهرابی

  3. نقاط قوت
    • سرعت بالا در چرخش و ضربات چرخشی
    • زیبایی و دقت بالای ضربات
    • تخصصی ترین و سرعتی ترین ضربات پا
    نقاط ضعف
    • عدم تکنیک در فاصله نزدیک و حین گلاویزی و خاک
    • کمتر بودت قدرت ضربات پا نسبت به سایر ورزش های مبارزه ای (کیوکوشین و موی تای)
    • محدود بودن ضربات مشت (فقط مستقیم)
    • محدود بودن تکنیک ها در فاصله دور

    این ورزش ورزش خوبیه ولی تا زمانی که حرف به اندازه پا فرد ازش فاصله داشته باشه و به محض اینکه بچسبه بهش یا وارد گلاویز یا کشتی گرفتن یا خاک بشه دیگه حرفی برای گفتن نداره

  4. با سلام و احترام، بسیار سپاسگذارم از مطالب کلی و جامع شما، خواهشمند است در خصوص تکواندو ITF مطالب دقیق و درست و جدید و علی‌الخصوص فنی نوشته شود، توضیح بر اینکه خوشبختانه با عنایات جناب آقای ساعی ریاست محترم تکواندو کشور این ورزش itf در بستر تکواندو بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، جا دارد از مدیریت محترم تک رزم هم درخواست شود همچون فدراسیون محترم بهایی هم به ورزش تکواندو ITF داده شود، سپاسگذارم، کارشناس و پیشکسوت تکواندو ITF,, ارادتمند:آرش دهقانیان، یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!