karate

آیا کاراته بهترین ورزش رزمی دنیاست؟

معرفی ورزش کاراته

ورزش کاراته یکی از مشهورترین ورزش‌های رزمی در جهان است. ورزش‌های رزمی باعث هماهنگی بین اعضای بدن و ایجاد تمرکز ذهنی می‌شوند. در ورزش کاراته، از حرکات دست و پا استفاده میشود. این ورزش با استفاده از روش‌های دفاعی و تهاجمی پویا تمامی اعضای بدن فرد را برای برتری در مقابله با افراد مهاجم درگیر می‌کند. ورزش کاراته از هنرهای رزمی چینی و ژاپنی ترکیب شده است.

واژه‌ی کاراته از دو بخش ژاپنی (کارا به معنی خالی) و (ته به معنای دست) تشکیل شده است که در کل معنی دست خالی می‌دهد. هدف از کاراته‌ی صحیح، دفاع شخصی از روش هنرهای رزمی است. از جمله ویژگی‌های این ورزش: ضربه با مشت، ضربه با پا، زانو، آرنج و تکنیک‌های دست باز است. وزش کاراته شباهت‌های بسیاری با ورزش تکواندو دارد اما یکی از تفاوت‌های بارز این دو ورزش این است که تکواندو از ضربه با پا استفاده می‌کند در صورتی که ورزش کاراته بیشتر از ضربه با مشت و دست استفاده می‌کند.


تاریخچه هنر رزمی کاراته

ورزش کاراته قدمتی پنج هزارساله دارد. «بودیدهاراما» از جمله اولین مبتکران و استادان این ورزش بوده، که حدود ۵۲۵ سال قبل از میلاد مسیح زندگی میکرد. فنون او شامل تمرینات سخت انضباطی و اعمال پرهیز گاری بود. او ۹سال درکوه وغار، رنج و ریاضت کشید تا توانست ۱۸حرکت را ابداع کند که زیر بنای حرکات کاراته اکنون است.
کاراته امروزی حالت تکمیل شده‌ای از کمپوی چینی (بوکس چینی) است که «اوکیناواته» نام دارد. ورزش کاراته در سال ۱۹۱۲ از کشور ژاپن به جهان بیرون معرفی شد و در سال ۱۹۶۴ اولین فدراسیون رسمی کاراته در دنیا توسط انجمن‌های مختلف ژاپنی و همزمان با بازی‌های المپیک در ژاپن تاسیس شد. با اولین دوره از مسابقه‌های جهانی رشته کاراته در سال ۱۹۷۰، سازمان جهانی دو تشکیل شد و از آن زمان به بعد ورزش کاراته، ورزشی جهانی شد.


تاریخچه کاراته در ایران

ورزش کاراته در سال ۱۳۴۲ توسط آقای فرهاد وارسته وارد ایران شد. آقای مرتضی کاتوزیان اولین نفری بود که در کشور موفق به دریافت کمربند مشکی در خردادماه سال ۱۳۴۹ شد. ورزش کاراته با سبک های‌کان ذن ریو، شوتوکان و وادوریو در ایران شروع شد و به مرور زمان سبک‌های دیگر به آن اضافه شد. سال ۱۳۵۱ آکادمی کاراته به عنوان اولین باشگاه رسمی کاراته کشور کار خودش را آغازکرد.
سال ۱۳۵۲ برای اولین بار تیم ملی کاراته کشور تشکیل شد و با هزینه شخصی به دومین دوره مسابقات جهانی رفتند و در نهایت موفق به کسب مدال برنز کومیته تیمی و عنوان پنجم این دوره از مسابقه‌ها شد. سال ۱۳۵۳ فدراسیون کاراته ایران تاسیس شد و مسئولیت آن به آقای فرهاد وارسته داده شد. اکنون فدراسیون کاراته مسئول امور مربوط به سبک‌های آزاد ورزش کاراته از جمله دو شکل رینگی و غیر رینگی نیز هست.


تمرینات کاراته به ۳ بخش اصلی تقسیم می‌شوند:

۱- کیهون (Kihon):

به معنی «پایه، اصلی» است و به تمرینات دشوار ایستادن، مقابله با ضربات، مشت زدن، نحوه حمله، ضربات پا و ضربات دست گفته می‌شود که به تکنیک‌های زیر اطلاق میشود: استقرارها، دفاع ها، تکنیک‌های دست، تکنیک‌های پا

کیهون کاراته

۲- کاتا (Kata):

تعدادی از تکنیک‌های کاراته، که به صورتی خاص با یکدیگر ادغام شدند و جنبه مبارزه با یک یا چند حریف فرضی را دارند. تکنیک کاتا با احترام (ری) شروع میشود و به پایان میرسد.

کاتا کاراته

۳- کومیته (Kumite):

کومیته به معنی مبارزه، درگیری و نوعی نزاع مسابقه‌ای است. در مجموع تکنیک کومیته به دو گروه تقسیم می‌شود: یاکوسوکو کومیته جیوکومیته

کومیته کاراته


سبک‌های ورزش کاراته 

 

  • سبک‌های کنترلی ورزش کاراته

شوتوکان (بنیان گذار: گیچین فونا کوشی) :

این سبک با مکانیسم دفاعی است. در این سبک تمرکز روی نیرو و سرعت ورود آن و مرکز ثقل نیرو است. این سبک از حالت‌های مختلف و روش‌های خطی استفاده می‌کند، در این سبک ورزشکار می‌تواند از دست‌هایش، آرنج، زانو و پنجه پاهایش برای وارد کردن ضربه استفاده کند.

شیتوریو (بنیان گذار: کنوا مابونی):

این سبک در سال ۱۹۲۸ تاسیس شد و بر ایجاد ضربات قدرتمند متمرکز است. شامل دو سیستم ناهاته و شوری ته در کاراته است. اهمیت تکنیک در این سبک، در پنجاه کاتا مشخص است که، این پنجاه کاتا، تمرینات از قبل تعیین شده‌ای به منظور حمله و دفاع میباشند. در اکثر مواقع، این کاتاها به شکل بخشی از رقابت نشان داده می‌شوند و روش انجام این کاتاها بر روی ورزشکاران آموزش داده می‌شود. این سبک خاص به قدرت بدنی زیادی برای انجام حرکات نیاز دارد.

گوجوریو (بنیان گذار: میاجی کوجون):

یک سبک اوکیناوایی است که در ۱۹۳۰ پی ریزی شد. گوجوریو به معنی سخت – نرم است که به نوع تکنیک آن بر میگردد. سبک تکنیک گوجوریو، ترکیبی از حرکات خطی دست بسته (سخت) و حرکات چرخشی (نرم) است.

وادوکای یا وادوریو (بنیان گذار: هیرونوری اوتسوکا):

به معنی راه صلح و آرامش است. سبک وادوریو یا وادوکای بسیار سبک اما سریع است، با حمله و گریز همراه است و به قدرت متکی نیست. تکنیک اوتسوکا در جوجیتسو، «روش وادو» دارای تعدادی فن است که می‌توان حریف را به وسیله آن پرتاب کرد یا او را روی زمین در اختیار گرفت.

کان ذن ریو: به معنی کامل‌ترین سبک کاراته که بوسیله‌ی استاد فرهاد وارسته تشکیل شد.

  • سبک‌های غیر کنترلی ورزش کاراته

کیوکوشین کای  (بنیان گذار: ماسوتاتسو اویاما) : درباره کیوکوشین گفتنی بسیار است و باید گفت که این سبک یکی از بهترین و قدرتمندترین سبک‌های کاراته و از محبوب‌ترین رشته‌های رزمی در سراسردنیا است.

گوجوریو: در سبک گوجوریو هر دو سبک از مبارزات کنترلی و غیرکنترلی کاراته وجود دارد.

انشین کاراته: رشته انشین کاراته به وسیله‌ی جوکو نینومیا بنیان‌گذاری شده است.

جوکای دو (بنیان گذار: کانچو دهنوی) : متشکل از ۳ رشته رزمی جودو، کاراته کیوکوشین، بوکس است.

اویاما


دلایل فراگیری ورزش کاراته

۱- دفاع شخصی: 

دفاع از خود یکی از مهم ترین دلایلی است که افراد به سمت این رشته رزمی جذب می شوند. داشتن احساس امنیت و اعتماد به نفس برای همه مهم است و هیچ کس احساس نا امنی را دوست ندارد. احساس امنیت یعنی قدرت.

۲- تنوع در آموزه ها: 

تنوع ذاتی موجود در کاراته خارق العاده است. مهم نیست که چه سبکی از کاراته را تمرین میکنید، همیشه چیزهای جدیدی برای فراگرفتن وجود دارد که میتواند کومیته، کاتا، بونکای، کوبودو، kihon یا هر چیز دیگری باشد.

۳- تناسب اندام : 

تناسب اندام یکی از علل شایع برای آموختن کاراته است. فرم بدن ورزشکار با انجام تمرینات کاراته بعد از مدتی تغییر می کند و حالت زیباتری به خود می گیرد. در حالی که کاراته جزء ورزش های هوازی شناخته نمی شود اما ضربان قلب شما را برای مدت ۲۵ دقیقه ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش می دهد. اکثر کاراته کارها قبل از تمرین، بدن خود را با تمرینات هوازی مانند طناب بازی و دویدن گرم می کنند.

۴- کم خطر، راحت و مفید: 

علی رغم اینکه کاراته فوق العاده راحت است، ولی تبدیل شدن به یک کاراته کار حرفه ای، فوق العاده دشوار است. بر خلاف بسیاری از رشته های رزمی مدرن باید گفت که کاراته ورزشی واقعا ایمن است. شما به ندرت در حین تمرین کاراته دچار آسیب هایی بیشتر از یک کبودی ساده مانند شکستن فک و یا دست و پا می شوید. مگر اینکه در مبارزات آزاد رینگی که سود مالی بر ایمنی اولویت دارد شرکت کنید.

۵- انضباط و نظم: 

سیستم کاراته سلسله مراتبی است. یک استاد ارشد (سنسی) وجود دارد و به هنرآموزان در سطوح مختلف آموزش می دهد. شما نمی توانید در این ساختار را بدون داشتن نظم و انضباط رشد و پیشرفت کنید. در کاراته به استاد احترام فراوان گذاشته می شود. مربی می تواند مانند یک فرمانده نظامی به شما دستور بدهد و شما هم باید بدون هیچ چون و چرایی از وی اطاعت کنید تا در سلسله مراتب این سیستم به آن جایگاه برسید.


فواید ورزش کاراته

  • ورزش کاراته فعالیتی است که در آن سن اهمیت ندارد.
  • ورزش کاراته به فرد کمک میکند تا بتواند ذهن و بدنش را هماهنگ کند.
  • تمرینات گروهی در کاراته اعتماد به نفس فرد را بالا می‌برد.


معایب ورزش کاراته 

  • در تمرینات کاراته امکان آسیب دیدگی به دلیل برخورد مشت بیشتر از صدمه به دلیل ضربات پا است.
  • در ورزش‌های رزمی به خصوص کاراته که فرد دائم به جلو و عقب در حرکت است و حرکات تعادلی زیادی دارد، زانو بیشتر مستعد آسیب به عت اعمال نیرو به جلو یا عقب یا سمت داخل و خارج آن است.

کلام آخر 

در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات مفیدی در مورد این رشته ورزشی رزمی در اختیارتان بگذاریم. و در اخر امیدوار هستیم مطالب فوق  برایتان مفید بوده باشد و به شما در انتخاب سبک مد نظرتون کمک کرده باشد.

برای مشاهده و خرید لباس کاراته و تجهیزات ایمنی این رشته در بهترین فروشگاه اینترنتی رزمی در خدمت شما هستیم.

link instagram

aparat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!