دفاع شخصی چیست؟

بر اساس تحقیقات فروشگاه اینترنتی رزمی تک رزم، بعضی اوقات تعریف دفاع شخصی مثل این است که تلاش کنی ژله را به دیوار با میخ بچسبانید، نه به خاطر اینکه عبور از خط قرمز بین دفاع و حمله بسیار آسان است بلکه به این دلیل که در اغلب دعواهایی که من دو طرف را از هم جدا کرده ام هر دو طرف ادعا داشتند که دارند از خود دفاع می کنند.

دفاع شخصی تا حد زیادی شبیه کلمه نژاد پرستی است. با وجودی که تعریف آن دلالت بر چیز مشخصی دارد اما توسط مردم برای سود شخصی معنی آن پیچانده شده است. اما مهم نیست که مردم چقدر تلاش می کنند تا این کلمه را برای نفع شخصی، تحریف کنند دفاع شخصی معنی مشخص خود را دارد به این دلیل که دفاع شخصی قانوناً تعریف شده است.
هیچکس حتی شما، مربیتان، یا هر رزمی کار دیگر و یا فردی که در خیابان یقه دیگری را می گیرد نمی تواند دوباره آن را تعریف کند چون این کلمه تعریف شده است و معنی لازم را دارد. همانند نیروی جاذبه، آن چه که قرار است معنی شود ، معنی می دهد چون به صورت رسمی تعریف شده است.

-تعریف دفاع : هر عملی در راستای دفاع شخصی باید در محدوده استاندارد های قانونی و مرزهای تعریف شده باقی بماند.

شما باید در این محدوده یا هر چه که اسم می گذارید رفتار قانونی و با محدودیت باقی بمانید در صورتی که این مرز ها را رد کنید ، مهم نیست برای چه ،در این صورت دیگر در مرحله دفاع از خود یا دیگران نیستید و اینجاست که افراد بیشماری به تله می افتند.

-دفاع شخصی چیست؟

دفاع شخصی چند مطلب را تعریف می کند ما این ها را توضیح خواهیم داد. موارد های دیگری هستند که به معنی دفاع شخصی نیست اغلب اشتباه در مورد این چیز هاست که افراد را با مشکل مواجه می کند.

-دیکشنری دفاع شخصی :

-دفاع با استفاده از زور محدود، به منظور دفاع از خود و یا دیگری :

استفاده از زور زمانی توجیه می شود که فرد منطقا معتقد است که برای دفاع از خود و یا فرد دیگر استفاده از نیروی غیر قانونی(در مواقع معمولی) غیر قابل اجتناب است همچنین فرد نباید از نیروی بیشتر از آنچه برای این گونه شرایط لازم به نظر می رسد استفاده کند.
نیرویی که منجر به مرگ طرف و یا صدمه شدید بدنی شود فقط زمانی مورد توجیه است که منطقا نتیجه گیری شود که در صورت عدم استفاده از این نیرو، جان فرد یا افراد دیگری به خطر خواهد افتاد.

-دفاع شخصی، یک دفاع مثبت است  :

یک بار دیگر عبارت بالا را بخوانید منظور از دفاع مثبت این است که بعد از انجام آن، بگوئید که من بودم این کار را کردم نه اینکه بگوئید تقصیر من نبود و نمی خواستم …
به زبان ساده در دفاع شخصی شما دست به اعمالی می زنید که در زمانهای عادی این اعمال جرم هستند.
یک بار دیگر این جمله را بخوانید.شما مرتکب اعمالی می شوید که در 99 درصد وارد جرم است اما شما مسئولیت انجام آن را می پذیرید چون در غیر اینصورت ممکن است همین اعمال بر روی خود شما انجام شود.
وقتی که به این کار دست زدید بعدا نمی توانید بگوئید “راستش من نمی خواستم اینطوری بشه “.ممکن است شما به عنوان دفاع شخصی شروع به انجام عملی کنید اما در جریان انجام آن مرز را رد کنید در این صورت شما مرتکب جرم شده اید.

-مسئولیت اثبات :

در صورت استفاده از دفاع شخصی مسئولیت اثبات اینکه در حال انجام دفاع بوده اید به عهده شماست.شما باید اثبات کنید که واقعا استفاده از نیرو در این شرایط کاملا لازم بوده است.البته به یاد داشته باشید که هر دو طرف دعوا همیشه می گویند که از خود دفاع می کرده اند.
به همین دلیل بسیار مهم است که در چه زمانی حرکات دفاعی شما از وجه دفاع شخصی می افتند و دیگر دفاعی نیستند و به عنوان یک پرخاشگر شناخته شده و مجرم خواهید بود.

آنچه که در جریان این مطلب یاد خواهید گرفت شناسایی این مرز هاست که باعث می شود از افتادن در زندان دور بمانید و همچنین اطلاعات غلطی را که در مورد دفاع شخصی وجود دارد شناسایی کنید اطلاعات زیادی در مورد دفاع شخصی در بعضی کلاسها و اینترنت آموزش داده می شوند که فقط برای شرایط آزمایشی و مدرسه ای مناسبهستند ، اما در یک شرایط واقعی تنها دو انتخاب دارید :

1- تکنیک هایی که یاد گرفته اید به کارتان می آید.
2 – تکنیک ها بازده واقعی ندارند.

آموزشهایی که ادعا می کنند بر اساس شرایط خیابانی طراحی شده اند، دفاع شخصی MMA ، آموزشهای نطامی دفاع شخصی و… همه آنچه را که آموزش می دهند از دو حالت خارج نخواهند بود:

1- شما را به دلیل اعمال خشونت در کافه و قهوه خانه ها در زندان خواهد انداخت
2- شما رادر حال خونریزی و بی رمق در گوشه ای از خیابان افتاده رها خواهد کرد در صورتی که در مقابل یک مجرم حرفه ای قرار بگیرید.

آنچه این سیستم ها به شما آموزش خواهند داد برای یک سناریو بسیار زیاد و برای سناریوی دیگر بسیار کم است.

در دفاع از خود گذشتن از مرز دفاع شخصی تا ارتکاب جرم که شما را به زندان بیندازد بسیار آسان است اینجاست که افراد زیادی دچار مشکل می شوند.با استفاده از تکنیک های کشنده کاراته، تکنیک های حرفه ای کماندو ها و … به عنوان یک مجرم دستگیر خواهند شد و بعدا اگر از آنها بپرسید که چرا به زندان افتاده اند می گویند برای دفاع از خود به زندان افتاده اند.این صحیح نیست حتی اگر فکر کنند که از خودشان دفاع می کرده اند آنها برای آنچه انجام داده اند به زندان می افتند که چیزی جدا از دفاع از خود است.
معمولا آنها دعوا می کرده اند بعد به هم دیگر فحش داده اند و بیشتر درگیر می شوند گاهی ممکن است از اسلحه ای هم استفاده کنند و در نهایت یک طرف یا هردو مجروح و توسط پلیس دستگیر می شوند و هر دو طرف اعلام می کنند که از خود دفاع کرده اند.

چهار مرز دفاع شخصی

آنچه دفاع شخصی را پیچیده می کند این است که بسیاری از مردم از بدن خود دفاع نمی کنند آنها سعی می کنند تا از احساسات خود و غرور خود دفاع کنند. اگر شما ترسیده ، هیجان زده و یا عصبانی باشید بسیار مشکل است تا تفاوت آن را با دفاع از خود بگوئید اما این ها کاملا متفاوتند.
دو پارامتر مهم که معلوم می کند چه چیزی دفاع شخصی بوده است.

1- خطری که متوجه شماست فیزیکی است :

در صورتی که کاری که مهاجم انجام می دهد منجر به صدمه فیزیکی نشود و نتوانید بعدا از آن عکس بگیرید و به عنوان مدرک ارائه دهید این یک خطر فیزیکی نیست. چیزی که قرار است صدمه ببیند را نتوانید از آن تصویر پزشکی ارائه دهید فیزیکی نیست پس غرور، کنترل، احساس، بی احترامی ، خشم و … هیچ کدام توسط تصویر میزان صدمه آنها مشخص نمی شود بنابراین فیزیکی نیستند و هر کاری برای دفاع از آنها خارج از محدوده دفاع شخصی است. بیشتر دعوا های خیابانی هم در رابطه با دفاع از این ویژگی های غیر فیزیکی بوده است.

به طرز واقعی این احساسات غیر واقعی برای ما بسیار واقعی تر از دیگر چیزها نمود پیدا می کنند. زمانی که به این مرحله می رسیم نسبت به سایر فاکتور ها کور می شویم فاکتور هایی همانند شدت حرفها و اعمالمان که در این مدت مرتکب می شویم.

2- شاید، ممکن بود و یا احتمالا و … نیست، خطر در حال اتفاق افتادن است :

این مورد بسیاری از مردم را به دردسر می اندازد. ساده تر بگوئیم ممکن بود فلان کار را انجام دهد با اینکه داشت فلان کار را انجام می داد فرق می کند.
قبل از اینکه شما واکنش فیزیکی انجام دهید مهاجم باید آن کار را انجام می داد و یا به صورت دقیق تر در حال انجام آن کار باشد. تصور اینکه او احتمالا چه چیزی را می خواست انجام دهد و… از نظر حقوقی شما را در دردسر بزرگی خواهد انداخت به یاد داشته باشید که باید ثابت کنید که دفاع می کرده اید.

می توانید این دو مورد را به عنوان چند موزائیک در خیابان تصور کنید مادامی که شما در این چند موزائیک قرار دارید در حال دفاع شخصی هستید به محض خروج دیگر این دفاع نیست.

https://takrazm.com/wp-content/uploads/2016/06/kanal-telegram.pnghttps://takrazm.com/wp-content/uploads/2016/06/safeh-insta.png

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!