طب سوزنی در ورزش

Rate this post

طب سوزنی در ورزش

آسیب های ورزشی سطح وسیعی را در بر می گیرد و معمولاً درناحیه اسکلتی – عضلانی است و در برگیرنده تمام آسیب های حاد و مزمن که در  فعالیت های ورزشی ایجاد می شود  مانند : تمرینات فیزیکی – ورزش های مبارزه ای (رزمی) و فعالیت های در فضای باز.
افرادی که در این رشته ها فعالیت می کنند معمولاً استرس و یا آسیب ماهیچه ای – لیگامنت و تاندون ها و مفاصل را تجربه می کنند و این مناطق، نواحی ای  هستند که دامنه استفاده آن زیاد است . پزشکی ورزشی تمرکز بردرمان آسیب هاست .
موارد شایع آسیب های ورزشی شامل: مدیال و لترال اپی کوندیلیت، شانه منجمد، فاشیت پلانتار، بورسیت حاد اولکرانول، تاندونیت روتاتورکاف، استئوآرتریت مفاصل، پارگی مینیسک ها، تنوسینویت، هرنی دیسکها ، پارگی لیگامان کروشیت قدامی وخلفی، سندروم پاتلافمورال، اسگودشلاتر .
موارد عمومی زیر هم در دنباله فهرست بالا قرار می گیرد :
آرنج تنیسورها، کشیدگی LOWEBACLE ،پیچ خوردگی مچ پا، تاندونیت، آرنج گلف بازان
گزارش های موفقیت آمیزی در درمان آسیب های ورزشی با طب سوزنی ثبت شده است. بسیاری از تیم های پیشرفته تخصصی ورزشی یک اکوپانکچریست(متخصص طب سوزنی) دراختیار دارند که زمان بهبودی را کوتاه تر کرده وناراحتی های مقاوم را هم بهبودی می بخشد . اما استفاده از طب سوزنی در درمان آسیب های  حاد، آسیب های تکرار شونده از قرن های پیش شروع شده است .
طب سوزنی چگونه کمک می کند؟
این روش درمانی در آسیب های ورزشی با کاهش درد، سبب افزایش دامنه حرکت و بهبود سریع تر می شود. استقامت بخش های ضعیف بدن را بهبود می دهد .
سایر تاثیرات طب سوزنی:
1  کاهش التهاب
2  کاهش تورم
3  شل کردن ماهیچه و برطرف نمودن اسپاسم
کاهش پاسخ به درد بدن
5  افزایش گردش خون موضعی که باعث تغذیه بهتر ودفع سریع تر موارد درد زا
کاهش کبودی
آسیب های مزمن :
این نوع آسیب ها نیاز به برآورد دارند و قبل از شروع هر نوع درمان در ضایعات مزمن این مهم است که چنانچه دلیل ساختاری و زمینه ای وجود دارد مشخص شود مانند: کمبود غضروف، تشکیل بافت اسکار، یا ضایعات دژنراتیو از هر نوع
یک درمان طب سوزنی می تواند هم عامل زمینه ای وهم علایم بیماری را همزمان تحت درمان قرار دهد،  که البته در ضایعات مزمن روش های دیگر مانند گیاه درمانی ورژیم غذایی مناسب به طب سوزنی هم اضافه می شود .
آسیب های قدیمی در سیستم کاهش دسته بندی می شوند کمبود یا کاهش به ضعف اشاره می کند. صدمات درمان نشده منجر به نواحی با قدرت کم و بی ثبات و دامنه حرکت محدود خواهد شد .
درطب سوزنی برای درمان آسیب های مزمن بر تقویت نقاط ضعیف تأکید می شود. تعیین دوره درمان در آسیب های قدیمی مشکل است، زیرا دارودرمانی، عدم فعالیت طولانی، جراحی ها، درمان را تحت تأثیر قرار می دهد اما یک دوره 8 الی 10 جلسه ای برای ضایعات مزمن در ابتدا در نظر گرفته می شود .
***
تنظیم : دکتر مژگان حبیبی نیا- عضو کمیته درمان هیأت پزشکی ورزشی استان یزد
منبع : فیتنس آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!