کش ورزشی بهتره یا دمبل؟ 

در این مقاله کوتاه قصد داریم به معرفی مختصر دمبل و کش های ورزشی بپردازیم تا ببینیم که استفاده از کش ورزشی یا دمبل، کدام بهتر است.

انواع دمبل  

تمرین با دمبل بعنوان یکی از تجهیزات اصلی بدنسازی ،امروزه در همه باشگاه های بدنسازی رایج است.

دمبل ها شامل 3 نوع اصلی هستند : دمبل های قابل تنظیم، دمبل های ثابت و دمبل های سلکتوری ، که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

۱- دمبل های قابل تنظیم

دارای یک دسته فلزی و وزنه های مختلف است. اغلب در وسط دسته ی فلزی این دمبل ها برای راحتی  دست گرفتن, برجستگی هایی وجود دارد. وزنه های متفاوت در انتهای این دسته ها قرار می گیرند و برای جلوگیری از خارج شدن وزنه, از گیره استفاده می کنند. فایده این مدل از دمبل ها در این است که با وزنه های مختلف، دمبل با وزنه های متفاوتی میشود داشت. از مشکلات این مدل از دمبل ها در این است که در انجام تمرینات مختلف (بعنوان مثال سر شانه عرضی و اسکات) لازم است تا میزان وزنه تغییر پیدا کند.

دمبل متغیر

۲- دمبل های ثابت 

معمولا از جنس چدن ساخته می شوند, که یا به شکل یک دمبل مجزا و یا به شکل  وزنه های متفاوتی که به یک دسته متصل شده اند تولید می شوند. گاهی اوقات روی این وزنه ها را با پلاستیک یا نئوپرن پوشش می دهند که سبب ایجاد یک لایه محافظ برای جلوگیری از آسیب به سطح زمین می شود. ارزانترین و کم دوام ترین مدل دمبل های ثابت از جنس سیمان است که با یک لایه لاستیکی پوشش داده می شود. فایده اصلی دمبل های ثابت در این است که احتیاج به تغییر وزن مداوم ندارد.

دمبل شش گوش

۳- دمبل های سلکتوری

نسبت به دو مدل قبل این دمبل ها جدیدتر هستند. در مدل از دمبل ها فرد به جای وزنه های دمبل, یک پین را به وزن مورد نظر خود وصل میکند و شروع به تمرین می کند. دمبل های سلکتوری دمبل هایی هستند که در آن مجموعه ای از وزن های متفاوت روی یک نگهدارنده دمبل قرار دارند. انتخاب وزن مورد نظر در مدل از دمبل ها به وسیله ی حرکت دادن یک پین و یا چرخش یک دستگیره به وزن مورد نظر امکان پذیراست. در این حالت فقط وزنی که توسط پین نگه داشته شده است در هنگام حرکت دمبل از روی نگهدارنده دمبل جدا می شود. دمبل های سلکتوری از این جهت که فقط به دو دمبل به جای چندین دمبل با وزن های مختلف احتیاج دارد, دارای شباهت با دمبل های قابل تنظیم می باشد. اگه میخواهید با این دمبل بیشتر آشنا شوید ویدئو معرفی دمبل متغیر BOWFLEX را ببینید.

دمبل متغیر سلکتوری

اگه قصد مشاهده و خرید انواع دمبل شش گوش، دمبل متغیر، دمبل بانوان و سلکتوری را دارید ما در فروشگاه تک رزم مجموعه کم نظیری از انواع دمبل رو براتون آماده کردیم که میتونید در صفحه دمبل ها مشاهده و خرید بفرمایید.

 

انواع کش های ورزشی

کش های ورزشی از لحاظ مقاومت و اندازه، انواع گوناگونی دارند و بعضی از این کش‌ها دارای دسته در دو طرف هستند که می توانند هم برای حرکات بالا تنه و هم در انتهای پا و برای حرکات پایین تنه استفاده شوند. در ادامه ۷ مدل از پرکاربردترین کش های بدنسازی معرفی میکنیم : 

 ۱- کش پیلاتس

این مدل از کش ها، به دلیل  مقاومت کمی که دارند، بیشتر در مراکز توانبخشی و فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گرفتند، اما با گذشت زمان این کش ها، به علت اینکه حرکات زیادی را می توان با آن انجام داد، به یک وسیله ورزشی در باشگاه ها تبدیل شد. این کش‌ها در اندازه های مختلف از 1.2 تا 3 متر و بیشتر وجود دارند, و اغلب پهنای این کش ها بین 10 تا 20 سانتیمتراست. محدوده‌ی تمرینات ورزشی با این کش‌ها بسیار متنوع است و تمرینات آن به حرکات تمام بدن یا فول بادی مشهورند.

مشاهده و خرید انواع کش پیلاتس در رنگ و سایز و برندهای متنوع با بهترین کیفیت

.

تمرین با کش پیلاتس در منزل

.

 ۲- کش های بدنسازی متصل شونده به درب 

     این مدل از کش ها معمولا برای تقویت عضلات بالا تنه به خصوص عضلات ناحیه شانه و بازوها کاربرد دارد. بیشتر تمرکز این مدل از کش ها بروی فعالیت های استقامتی می باشد، اما علاوه بر استقامت، تمرینات قدرتی را نیز می توان با این کش ها انجام داد. این کش ها اغلب در درجه های مقاومتی مختلفی وجود دارند. 

مشاهده و خرید انواع کش DOOR GYM در رنگ و سایز و برندهای متنوع با بهترین کیفیت

تمرین با کش متصل شونده به درب یا کش door gym

.

 ۳- کش‌های لوله‌ای دسته‌دار 

از جمله ویژگی‌های ساخت این کش‌ها سنگین تر بودن آن‌هاست و نام دیگر این کش ها، کش سی ایکس CX میباشد. این کش ها اغلب از جنس لاستیک سخت و محکم هستند و دو دسته‌ی دو طرف آن معمولا از جنس نایلونی یا پلاستیکی هستند.با این کش‌ها هم حرکات پایین تنه و هم حرکات بالاتنه را میتوان انجام داد.

 

مشاهده و خرید انواع کش CX در رنگ و سایز و برندهای متنوع با بهترین کیفیت

 exercise with cx band

۴- کش‌های 8 شکل

این مدل از کش ها به نام کش ایروبیک نیز معروف هستند. مثل کش‌های حلقه ای، این کش‌ها نیز طول کمتری نسبت به کش‌های لوله‌ای دارند، اما برخلاف کش‌های حلقه‌ ای دو دسته در دوطرف خود دارند. وجود این دسته‌ها از کش در برابر برداشتن وزن زیاد و وارد کردن قدرت زیاد محافظت می‌کند. این کش‌ها بیشتر برای حرکات بالا تنه و حرکات با دامنه حرکتی محدود و کوتاه مناسب هستند اما برای بعضی حرکات پایین تنه نیز به کار ‌می‌روند. با این مدل از کش‌ها می‌شود مقاومت زیادی روی حرکات شانه ،عضلات سه سر بازو ،عضلات پشت و سینه ایجاد کرد. 

تمرین با کش ۸ شکل

۵- کش بدنسازی 4 جهته

     این مدل از کش با طراحی قوی و متنوع، از پرکاربردترین نوع کش های مقاومتی است. این کش به شما امکان انجام انواع حرکات قدرتی برای شکم، پاها، بازوها، پهلوها، شانه و … را می‌دهد. این کش ها را به صورت تخصصی می توان برای تقویت ناحیه شکم و فیله کمر استفاده کرد.  

تمرین با کش چهارجهته

۶- کش پاورباند

این کش‌های باریک، کش بارفیکس نیز نامیده می‌شوند، زیرا می‌توانند در انجام تمرینات با بارفیکس به شما کمک کنند. می‌توانید این مدل از کش‌ را باتوجه به طولشان که تقریبا 1.2- 2 یا 3متر است تشخیص دهید. مقدار مقاومت این کش ها به میزان ضخامت آن بستگی دارد. کش‌های ضخیم اغلب مقاومت بیشتری دارند و رنگ‌های مشخصی برای تشخیص میزان مقاومت هر کش تعیین شده‌اند.

مشاهده و خرید انواع کش پاورباند در رنگ و سایز و برندهای متنوع با بهترین کیفیت

.

تمرین با کش پاورباند

۷- کش مینی لوپ

اگر فضای زیادی برای ورزش در منزل ندارید، خرید کش‌ مینی لوپ می‌تواند کمک بسیار زیادی به تناسب اندام شما کند. با استفاده از این کش‌ های مینی لوپ امکان انجام تمرینات متنوعی را دارید و همه گروه های عضلات را میتوانید هدف قرار دهید. از کش مینی‌ لوپ جهت تقویت عضلات درگیر در حرکات پل و اسکوات ، عضلات باسن ، ران و بازوها می توان استفاده کرد . اما استفاده از کشهای ورزشی هیچ محدودیتی نداشته و به خلاقیت و مهارت شما بستگی دارد .

 

مشاهده و خرید انواع کش مینی لوپ در رنگ و سایز و برندهای متنوع با بهترین کیفیت

.

تمرین با کش مینی لوپ

بالاخره با کش تمرین کنیم یا دمبل؟

حالا این سوال مطرح می شود که تمرین با کدام یک از این دو وسیله بهتر است؟ بنابراین در ادامه به بررسی تفاوت ها و شباهت های دمبل و کش های ورزشی می پردازیم. 

شباهت دمبل و کش بدنسازی

کش های ورزشی شباهت بسیاری به دمبل دارند و می توان آن ها را جایگزین دمبل کرد. همانگونه که دمبل وزن های مختلفی دارد کش های ورزشی نیز مقاومت های مختلفی دارند. هر دو این وسیله ها در رشته بدنسازی کاربرد دارد. از نظر تمرینات هم تفاوتی بین آن ها وجود ندارد و هر دو وسیله می توانند عضلات را سفت کنند. کش ورزشی و دمبل برای افراد از سطح مبتدی تا حرفه ای مناسب است. هر دو آن ها را میتوانید به راحتی جابجا کنید و در هر مکانی از آن ها استفاده کنید. 

تفاوت دمبل و کش بدنسازی

با استفاده از این کش های ورزشی می توانید تمامی قسمت های بدن را درگیر کنید. برای مثال با انداختن این کش به دور ران پاها می شود ماهیچه های این قسمت را در گیر کرد. اما با استفاده از دمبل نمی توان تمامی ماهیچه های بدن را تقویت کرد و کار با آن برای تقویت ماهیچه پاها بسیار سخت تر است.

نکته ی دیگری که باید در هنگام خرید به آن دقت کرد این است که دمبل مقاومت بیشتری دارد و امکان خرابی آن کمتر است. تنوع حرکات کش، بسیار بیشتر از دمبل است اما از نظر فواید تقریبا با هم یکی هستند. 

مقایسه قیمت دمبل و کش ورزشی

دمبل ها و کش های ورزشی نسبت به وزن،مدل و مقاومتشان قیمت های متفاوتی دارند.میتوانید نسبت به نیازتان از ارزان ترین قیمت تا گران ترین پیدا کنید. می شود از هر کدام به عنوان جایگزین برای دیگری استفاده کرد. 

فواید استفاده همزمان از هر دو: 

 

  • تقویت و رشد عضلات:

استفاده همزمان از کش و دمبل، فشاری هدفمند به عضلات وارد می شود و این فشار موجب فعالیت بیشتر و رشد بهتر عضله ها می شود. این دو وسیله سبب وارد شدن فشار مکانیکی و متابولیکی به عضلات می شوند. 

  • کاهش وزن:

حرکاتی که به وسیله کش و دمبل انجام می شوند ، هوازی هستند. ورزش های هوازی کالری بیشتری می سوزانند و به لاغری و تناسب اندام کمک می کنند. 

  • رفع نقص و بهبود تقارن:

در زمان استفاده از این دو به هر دو دست به یک اندازه فشار وارد می شود . در حین انجام تمرینات ،تعادل در بین دو دست ایجاد می شود. این تعادل نواقص را در حین تمرین رفع می کند. حفظ سلامت استخوان ها: استفاده از این دو وسیله ورزشی به افزایش تراکم استخوان کمک می کند و خطر شکستگی را کاهش میدهد. اگر شما عضلات ضعیفی دارید می توانید از دمبل و کش های سبک استفاده کنید تا فشار منفی ای به بدنتان وارد نشود. 

  • تقویت انعطاف پذیری و بهبود دامنه حرکتی:

تمرین با این دو محصول باعث افزایش انعطاف پذیری می شود. به دلیل اینکه این حرکات به تراکم استخوان و نرمی آن کمک می کند. 

  • کاهش ریسک آسیب های عضلانی:

با تقویت کردن ماهیچه ها آسیب به این عضلات را کاهش می دهید. 

 

کلام آخر 

در انتها می توان گفت که دمبل و کش های ورزشی از نظر قیمت، تمرینات ورزشی و کاربرد تفاوت زیادی باهم ندارند و بهترین حالت این است که به صورت مکمل از هر دو در تمرینات استفاده کرد.

حالا با مطالعه این مقاله میدانید که بهترین کش ورزشی و بهترین دمبل برای شما کدام مدل است و با توجه به مجموع شرایط بهترین انتخاب برای شما کدام است.

instagram link

aparat takrazm link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!