داروهایی که باعث افزایش وزن می شوند

Rate this post

داروهای نسخه‌ای ممکن است باعث افزایش وزن شوند ! در صورتیکه تلاش می‌کنید با خوردن منطقی و ورزش ، وزن‌تان را کنترل کنید ازشنیدن این خبر بسیار ناامید خواهید شد . کارشناسان چاقی نیز ناامید هستند .

در زمانی که چاقی در جامعه ما به یک خطر سلامتی تبدیل شده ، پزشکان با افزایش وزن مرتبط با دارو مواجه هستند که به چالش آن‌ها در مراقبت از بیمار اضافه می‌شود . این داروها شامل قرص‌هایی هستند که برای اختلالات جسمی و روانی تجویز می‌شوند .

در اینجا سه نوع دارو معرفی می‌کنیم که باید مراقب‌شان باشید ، چون ممکن است باعث افزایش وزن شوند . شناخت انواع داروهای نسخه ای که باعث افزایش وزن می‌شوند ، قدم بسیار مهمی است . شما می‌توانید به نوبه خود از پزشک‌تان ، سؤالات لازم را بپرسید تا از مشکلات سلامتی بیشتر در آینده ، جلوگیری شود .

۱- استروئیدها
استروئیدها مانند پردنیزولون ، ممکن است باعث افزایش وزن شوند زیرا استروئیدها بر سوخت و ساز بدن تأثیر می‌گذارند . شما بیشتر از زمان‌های معمول ، احساس گرسنگی می‌کنید و در نتیجه غذای بیشتری می‌خورید . این افزایش وزن به شدت استرس زاست زیرا ممکن است در جاهای ناخواسته‌ای مانند شکم ، صورت و پشت گردن شما ظاهر شود . افزایش وزن از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است و ممکن است چند کیلوگرم وزن اضافه شود.

۲- داروهای سلامت روانی
داروهای ضد افسردگی و ضد جنون ، منجر به افزایش وزن می‌شوند . کارشناسان دارو می‌گویند این مشکلی است که اغلب در داروهای نسل قدیمی تر دیده می‌شود . توفرانیل و الاوین ، دو مورد از داروهای نسل قدیمی‌تر هستند که ممکن است باعث افزایش وزن شوند . پزشکان در مورد اینکه چرا این داروها باعث افزایش وزن می‌شوند و اینکه چه مقدار افزایش وزن محتمل است ، نظرات مختلفی دارند . ارتباط بین آن‌ها هنوز مشخص نیست .
از آنجا که برخی بیماران گزارش می‌دهند که بیش از مقدار معمول غذا نمی‌خورند اما همچنان وزن‌شان بالا می رود ، پزشکان گمان می‌کنند که سوخت و ساز بدن آنها تحت تأثیر داروهایی که مصرف می‌کنند قرار می‌گیرد . کالری‌ها آهسته‌تر سوزانده می‌شوند و چربی بیشتری ذخیره می‌گردد . اما سایر بیماران می‌گویند که اشتهای بیشتری دارند . به نظر می‌رسد کنش و واکنش (فعل و انفعالات) هر فرد در مورد افزایش وزن ناشی از داروهای تجویزی ، متفاوت است .
به طور کلی حدود یک چهارم افرادی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند ، در نتیجه‌ی آن دچار افزایش وزن می‌شوند . پاکسیل و زولوفت ، دو مورد از داروهایی هستند که معمولا در این زمینه ، نام برده می‌شوند . افزایش وزن ممکن است ناگهانی نباشد ، بلکه به تدریج و در طول هفته‌ها و حتی ماه‌ها اتفاق بیفتد .

۳- مسدودکننده‌های بتا
مسدود کننده‌های بتا که برای فشار خون بالا تجویز می‌گردند ممکن است باعث خستگی شوند . در نتیجه ممکن است کمتر مشتاق باشید که فعالیت کنید . یکی دیگر از اثرات جانبی آن ، احتباس آب است . با مصرف برخی از مسدودکننده‌های بتا ، افزایش وزن به میزان متوسط مشاهده شده است . مسدود کننده‌های بتای جدیدتر ممکن است به همان اندازه مشکل ساز نباشند و پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چرا برخی از مسدودکننده‌های بتا باعث افزایش وزن می‌شوند ، اما گمان می‌کنند که آن‌ها متابولیسم شما را کند می‌سازند .

مهم نیست که چه نوع داروی نسخه ای مصرف می‌کنید ، همیشه حواستان به هرگونه تغییرات وزن باشد و آن را به پزشک‌تان اطلاع دهید . بپرسید که آیا توصیه می‌کند دارویتان را عوض کنید یا دوز کمتری از آن را مصرف کنید . مهم‌تر از همه ، مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک‌تان قطع نکنید .

منبع : مجله اینترنتی تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!