در چه ظرفی غذا بخوریم تا سالم تر باشیم ؟

Rate this post

همین الان غذایی را که همسر مهربان با هزار عشق و علاقه آماده کرده ، داخل چه ظرفی ریخته اید ؟ کمی آن طرف تر هم فرزندتان خوراکی هایی را که مادرش آماده کرده است ، داخل کیف می گذارد و او هم قصد سوار شدن به سرویس مدرسه را دارد . به ظرف غذای تان نگاه کنید . به کیسه نایلون یا ظرف غذایی هم که فرزندتان می برد دقت کنید . به نظرتان ظرف ها مناسب با غذا یا خوراکی که می برند ، هستند؟ فکر نمی کنید خورشتی که داخل مثلا ظرف پلاستیکی ریخته اید ، به دلیل انتقال حرارت اضافی به دلیل نامناسب بودن ظرف در آستانه فاسد شدن قرار دارد؟

درباره ظرف غذای فرزندتان چه نظری دارید ؟ دوربین را بچرخانید سمت خانه ! قرار است همسرتان بعد از اینکه شما و فرزندتان را راهی کرد ، به فریزر و یخچال رسیدگی کرده و آذوقه فریزری پاییز را آماده کند . مواد غذایی را باید در چه ظرفی فریز کرد ؟

اگر بخواهید غذایی را داخل یخچال نگهداری کنید و مثلا فردا آن را بخورید ، چه ظرفی را انتخاب می کنید ؟ از همان شیوه سنتی قابلمه در یخچال استفاده می کنید یا روش های بهتری بلد هستید ؟ برای نگهداری صیفی جات چطور؟ اگر بخواهید خوراکی هایی را همراه تان سر کار ببرید چه کار می کنید ؟

جواب همه این سوال ها اینجاست . . .

قرار است درباره انتخاب ظرف مناسب برای نگهداری مواد غذایی صحبت کنیم . علاوه بر این چند قلق کوچک اما مهم برای انتخاب ظرف مناسب خواهیم گفت . بنابراین پیش از اینکه شنبه صبح دوباره ظرف غذای تان را پر کنید یا همسرتان برای فریز کردن اقدام کند ، این مطلب را دقیق بخوانید .

در چه ظرفی غذا بخوریم تا سالم تر باشیم ؟

ملامین هرگز !

حدود 20 سال پیش یا شاید همین الان ، بسیاری از مردم در بشقاب ملامین غذا می خوردند و این نوع ظرف ها پای ثابت سفره بود .

خانم خانه هم برای اینکه خوش سلیقه تر باشد ، سعی می کرد انواع رنگی آن را انتخاب کند ، غافل از اینکه غذا خوردن در بشقاب ملامین و آن هم از نوع گلدار، بسیار مضر است . در اینکه نگهداری و استفاده از ملامین یا ظرف های پلاستیکی به هزار و یک دلیل سهل تر از شیشه ای و چینی است ، حرفی نیست .

یکی از همین ویژگی ها هم مقاومت ملامین و ظرف های پلاستیکی در برابر شکستن می باشد . عادتی که بیشتر در خانه های نو دیده می شود . اما اگر ظرف های پلاستیکی را درست انتخاب نکنید ، تاوان سنگینی خواهید داد ، به این دلیل که ساختار موجود در این ظرف ها ، اگر به درستی از آنها استفاده نشود ، به راحتی به داخل خوراکی ها نفوذ کرده و باعث بیماری های ساده مانند اسهال تا ابتلا به انواع سرطان ها می شود .

استفاده از این ظرف ها به ویژه برای نوزادان و کودکان بسیار خطرناک است . بنابراین باید استفاده از ظرف های ملامینی کاملا از سفره ها حذف شده و برای نگهداری هر نوع ماده غذایی نیز ظرف مناسب در نظر گرفته شود .

به این خطرها دقت کنید :

هر کدام از ظرف های پلاستیکی ، با استفاده از مواد پلیمری خاصی تهیه شده اند . بنابراین اثرها و خطرهای آنها نیز فرق می کند .

جنس PBDES : استفاده نا به جا از ظرف هایی که از این ماده اولیه تولید شده است ، باعث آسیب بدن و اختلال در عملکرد طبیعی آن می شوند .

جنس Phthalates : فتالات ها یکی دیگر از عوامل آسیب رسان به بدن هستند .

جنس PBA : این ترکیب ها به اسم «بیسفنول-A» هم معروف هستند . استفاده نا به جا از ظرف های تولید شده از این ترکیب باعث ایجاد اختلال در ترشح هورمون ها به ویژه در بانوان می شود .

جنس PVC : ظرف های تولید شده از نوع پلیمر ، معمولا” در بسته بندی موادغذایی استفاده می شوند . اگر نوع غذای انتخاب شده در بسته بندی مناسب با ساختار این جنس پلاستیک نباشد ، باز هم بحث انتقال ترکیب های این پلاستیک به داخل بسته پیش می آید . انتقال این ترکیب ها زمینه ساز اختلال در رشد مغزی نوزادان ، اختلال متابولیک و ایجاد اضافه وزن و کاهش غیرعادی ترشح هورمون تستسترون در کودکان و بزرگسالان می شود . این نوع ظرف ها ذرات نامناسبی مانند سرب ، کادمیوم، جیوه و دی اتیلن هگزا فسفات را به داخل غذا منتقل می کنند .

جنس PET : استفاده نادرست از این ظرف ها یعنی ظرف های تولید شده از ترکیب «پلی اتیلن ترفتالات» باعث مهاجرت ترکیب های نامناسبی به نام «استالدئید» در خوراکی ها و نوشیدنی ها می شود . این ترکیب زمینه ساز ابتلا به انواع سرطان هاست .

جنس PS : استفاده نادرست از ظرف هایی که ماده اصلی آنها «پلی استایرن» است موادی به داخل خوراکی ها انتقال می دهند که زمینه ساز اختلال در دستگاه عصبی است .

آسیب ، انتقال را تشدید می کند !

چه حسی دارید وقتی به ظرف پلاستیکی یا چاقویی که دسته آن پوسته پوسته شده و تغییر رنگ داده ، دست می زنید ؟ اصلا دوست دارید داخل چنین ظرفی غذا ، ماست یا سالادتان را نگهداری کنید ؟ ظرف های پلاستیکی اگر به چنین حال و روزی بیفتد ، نه تنها ظاهر زشتی داشته بلکه مشکلاتی هم به همراه خواهند داشت .

انتقال ترکیب های نامناسب این مواد پلاستیکی زمانی شدیدتر است که موادغذایی اولا نامناسب انتخاب شده و دوم دیگر اینکه گرم باشند . در این شرایط سرعت انتقال ترکیب این پلاستیک ها به داخل غذا ، 50 دقیقه زودتر اتفاق می افتد .

منبع : همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!